Rynek hotelowy był jednym z tych, które najmocniej odczuły skutki pandemii koronawirusa. Lockdown wprowadzony krótko po jej wybuchu dosłownie zamroził sektor hotelowy. Właściciele hoteli robili jednak wszystko, aby przetrwać ten trudny okres i obecnie zaczynają wychodzić na prostą.
Spis treści:
Początkowe załamanie w sektorze
Wakacyjny oddech dla sektora hotelowego
Czy hoteli będzie przybywać?
Obiekty hotelowe w sprzedaży
Inwestycja w hotel – czy to dobry moment?
Hotele na sprzedaż – szeroki wachlarz ofert
Jeszcze w 2019 roku sektor hotelowy w Polsce rozkwitał. Na mapie całego kraju dynamicznie przybywały nowe inwestycje komercyjne. Coraz częściej były to projekty klimatycznych i kameralnych hoteli. Duże sieci również prowadziły dynamiczną ekspansję.
Rok 2020 okazał się początkiem próby, na jaką został wystawiony ten sektor rynku nieruchomości. Pandemia koronawirusa i wprowadzone przez nią rządowe obostrzenia przyczyniły się do spowolnienia gospodarczego, zamknięcia granic kraju, wprowadzenia pełnego lockdownu oraz całkowitego zamknięcia obiektów hotelowych.
Początkowe załamanie w sektorze
Kiedy hotele zostały całkowicie zamknięte, hotelarze stracili źródło przychodów. Brak możliwości przyjmowania turystów, jak i uniemożliwienie organizacji imprez okolicznościowych, targów biznesowych oraz konferencji. Wszystko to stanowiło dla właścicieli hoteli źródło przychodów. Pandemia nie tylko uniemożliwiła organizację tych wydarzeń, ale również zmieniła sposób funkcjonowania przedsiębiorstw, co również odbiło się na kondycji sektora hotelowego. Obecnie, kiedy lockdown jest już zniesiony a hotele wznowiły działalność, małe zainteresowanie ofertą hoteli wśród właścicieli firm jest widoczne. Wielu przedsiębiorców w okresie lockdownu nauczyło się zdalnego funkcjonowania. Spotkania biznesowe, szkolenia a nawet konferencje odbywały się wówczas zdalnie, przez Internet. Wprawdzie było to poważne ograniczenie kontaktów bezpośrednich, ale jednak przedsiębiorcy zobaczyli w tym korzyść – brak konieczności wynajmowania sal konferencyjnych i pokoi biurowych w hotelach. Webinary i spotkania biznesowe online okazały się całkiem korzystnym i wygodnym rozwiązaniem. Wprawdzie można się spodziewać, że jest to sytuacja przejściowa, gdyż zapewne stacjonarne szkolenia i konferencje powrócą do normy, jednak obecnie ich liczba jest wciąż niewielka.
Wakacyjny oddech dla sektora hotelowego
Początkowo sektor hotelowy w Polsce dosłownie zamarł. Obiekty hotelowe zostały całkowicie zamknięte i ich właściciele musieli utrzymywać je z innych źródeł. Odsetek hotelarzy zmuszony był do zamknięcia obiektów na stałe. Te, które przetrwały próbę, od ubiegłych wakacji starają się wychodzić na prostą.
Obecnie trwa kolejny sezon wakacyjny. Hotele, w porównaniu do ubiegłorocznego sezonu, notują dużo większy odzew ze strony turystów. Polacy zapragnęli odpoczynku i w tym roku wielu z nich zdecydowało się porzucić wakacje za granicą na rzecz spędzenia urlopu w granicach kraju. Sytuacja ta jest korzystna dla polskich hotelarzy, którzy notują duże obłożenie swoich obiektów, dzięki czemu ich przychody stale rosną.
Czy hoteli będzie przybywać?
Wybuch pandemii odcisnął swoje piętno nie tylko na funkcjonujących obiektach. Jej wpływ odczuły także obiekty będące dopiero w budowie, których realizacja – wraz z wprowadzeniem pełnego lockdownu – stanęła w miejscu. Wprawdzie po zniesieniu tego obostrzenia inwestorzy starali się odrobić stracony czas, jednak wiele projektów zostanie oddanych do użytku z pewnym opóźnieniem. Obecnie otwierają się już nowe obiekty hotelowe. Sezon wakacyjny jest na to dobrym okresem, dlatego inwestorzy trzymają rękę na pulsie i pilnują, aby harmonogramy prac budowlanych przebiegały bez zakłóceń.
Obiekty hotelowe w sprzedaży
Pomimo obecnej poprawy sytuacji na rynku hotelowym, niektórzy hotelarze zdecydowali się sprzedać swoje obiekty. Inwestorzy, którzy dostrzegą potencjał tych nieruchomości i będą mieli pomysł na ich prowadzenie, mogą pokusić się o zakup obiektu hotelowego. Obecnie oferta dostępna na rynku wydaje się dość zróżnicowana, dzięki czemu inwestorom łatwiej będzie znaleźć nieruchomość, która będzie spełniała ich oczekiwania nie tylko pod kątem samego obiektu, ale i jego ceny.
Inwestycja w hotel – czy to dobry moment?
Sektor hotelowy dopiero wraca na dawne tory, jednak okres ten może stanowić doskonały moment na zakup nieruchomości hotelowej w atrakcyjnej cenie. Hotelarze, którzy podjęli decyzję o wystawieniu swoich nieruchomości hotelowych na sprzedaż, z pewnością mierzą się z nowymi wyzwaniami – finansowymi i logistycznymi. Wielu z nich zależy na możliwie szybkiej sprzedaży obiektu. Pośpiech rodzi możliwość negocjacji pod kątem ceny sprzedaży.
Hotele na sprzedaż – szeroki wachlarz ofert
Obecnie w sprzedaży znajdują się bardzo zróżnicowane obiekty hotelowe. Dzięki temu inwestorzy, którzy poszukują obiektu na sprzedaż, mają z czego wybierać. Poniżej prezentujemy przykładowe hotele na sprzedaż, które znajdują się w ofercie biur WGN – lidera wśród biur pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na rynku.
Interesującą propozycja jest hotel na sprzedaż zlokalizowany w Karpaczu. Obiekt posiada udokumentowaną wysoką rentowność. Jest to hotel Alpejski w Karpaczu, którego wyłącznym agentem sprzedaży jest biuro WGN Bolesławiec. Czterogwiazdkowy hotel wybudowany został w tyrolskim klimacie. Budynek mieści się na działce o powierzchni 13 950 metrów kw. Spokojna dzielnica zapewnia gościom możliwość swobodnego relaksu i wypoczynku. Hotel znajduje się przy tym zaledwie 5 minut pieszo od centrum Karpacza. Powierzchnia użytkowa hotelu wynosi 2145 metrów kw. Istnieje przy tym możliwość rozbudowy hotelu o 150 miejsc noclegowych albo 50 – 100 apartamentów. Na hotel składają się: recepcja z przestronnym holem, restauracja z profesjonalną kuchnią, piano bar, sala kominkowa, basen, siłownia, strefa ciszy/relaksu, gabinet SPA, kort tenisowy, klimatyzowana sala konferencyjna na 80 osób, narciarnia z profesjonalnymi suszarkami, zaplecze socjalne, magazynowe, kotłownia, ogród oraz taras. W obiekcie mieści się obecnie 36 pokoi zapewniających 80 miejsc noclegowych oraz mieszkanie o powierzchni 198 metrów kw. Cena ofertowa nieruchomości wynosi 24 300 000 złotych, co daje 9 419 złotych za metr kwadratowy nieruchomości.
Inną, równie ciekawą propozycją jest trzygwiazdkowy hotel Aslan w Tarnowskich Górach, nad którego sprzedażą czuwa biuro WGN Sosnowiec. Obiekt funkcjonuje i nie wymaga wkładu finansowego. Hotel ma powierzchnię 1737,28 metrów kw. i znajduje się na zagospodarowanej działce o powierzchni 2 154 metrów kw. Nieruchomość mieści się w spokojnej okolicy, u zbiegu krajowych tras E11 i E78. Na nieruchomość składa się czterokondygnacyjny obiekt hotelowy z miejscem na letnie eventy w ogrodzie, przestronny parking oraz murowany budynek gospodarczy z garażem. Budynek jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Cały teren jest ogrodzony i monitorowany. Hotel oferuje 27 zadbanych, dobrze wyposażonych pokoi wraz z łazienkami, zapewniających łącznie 57 miejsc noclegowych. Dużym atutem obiektu jest elegancka, klimatyzowana i w pełni wyposażona restauracja wraz z przestronną kuchnią, a także klimatyzowana sala konferencyjna z możliwością przekształcenia jej na salę bankietową. Dodatkowo na terenie hotelu znajduje się recepcja, pomieszczenia biurowe, pomieszczenia gospodarcze, pralnia oraz kotłownia. Nieruchomość przeszła generalny remont w 2010 roku. Hotel został wystawiony na sprzedaż za kwotę 2 860 000 złotych, co daje atrakcyjną cenę 1 646 złotych za metr kw. nieruchomości.
Redakcja
Komercja24.pl