Jak wynika z raportu „Global Hospitality Insights”[1] aż 87% turystów szukając bazy noclegowej korzysta ze smartfonu, a 44% z tabletu. Inne badanie „Majority of Consumers Prefer to Purchase and Reserve Hotel Services Using Mobile Devices”[2] pokazuje, że już 60% podróżujących woli zamówić i zapłacić za usługi oferowane przez hotel za pomocą urządzeń mobilnych, niż poprzez kontakt twarzą w twarz z obsługą hotelową. Badania nie pozostawiają złudzeń – dzisiejszy konsument chce w pełni korzystać z możliwości jakie dają nam nowoczesne technologie. Dynamicznie rosnąca popularność rozwiązań typu Airbnb wynika w znacznym stopniu z tego, że obiekty hotelowe przestały zapewniać ponadstandardowe rozwiązania utrzymując relatywnie wysoką cenę. Jedno jest pewne: branża hotelarska musi wyzbyć się archaicznego podejścia i zaoferować swoim gościom rozwiązania na miarę XXI wieku, jeżeli chce stanąć do walki z rozpychającym się w turystyce trendem sharing economy.
„Rezerwacja czy rejestracja hotelowa za pośrednictwem smartfonu, zarządzanie systemem multimedialnym pokoju za pomocą urządzeń mobilnych, zamówienie posiłku przez telefon, czy nawet posługiwanie się smartfonem zamiast klucza, to już nie science-fiction w branży hotelarskiej, a swoiste „must-have” – zwłaszcza w obiektach, które mogą poszczycić się 4 czy 5 gwiazdkami. Dzisiejszy gość hotelowy oczekuje obsługi z zakresu guest experience na najwyższym poziomie, jednak nie wymaga całego szwadronu osób, które mają te czynności wykonywać. Hotel dla wielu osób jest „drugim domem” i tak też lubimy się w nim czuć. Nie chcemy już tracić czasu na stanie w kolejce do recepcji, gdzie po wypełnieniu pliku dokumentów, otrzymaniu kilkunastu broszurek o ofercie hotelowej i udogodnieniach z jakich możemy skorzystać czy wysłuchaniu m.in. instrukcji użytkowania telewizora, dopiero po 30 minutach otrzymamy klucz do pokoju. Dzisiejsze technologie pozwalają zoptymalizować większość z tych rzeczy do absolutnego minimum” – komentuje Justyna Michalczyk, Dyrektor Zarządzający iLumio w Ailleron SA.
Liczby mówią same za siebie – wg. badania „Guest Preferences for Technology Use in Hotels IndustryView”[3] aż 60% turystów woli hotele, w których większość czynności można wykonać za pomocą smartfonu. Tradycyjna obsługa hotelowa powoli odchodzi do lamusa. Nie oznacza to jednak, że w pewnych obszarach nie jest ona wymagana. Jak twierdzi Łukasz Nowak, kierownik ds. rozwoju systemu hotelarskiego iLumio, najbliższe lata to okres rzetelnej i ciężkiej pracy na rzecz modernizacji obiektów pod względem wdrożeń nowoczesnych technologii.
„To nie jest do końca tak, że branża hotelowa przespała ostatnie lata i nie robiła nic – problem jest zdecydowanie bardziej złożony. Niewiele osób podejrzewało tak szybki i dynamiczny rozwój serwisów typu Airbnb, które w niespełna 5 lat wywróciły rynek do góry nogami. Zaczęliśmy jako konsumenci znacznie dokładniej kalkulować co, w jakim standardzie i z jakimi udogodnieniami otrzymujemy w pakiecie. Skoro za dwuosobowy pokój w hotelu (bez śniadania) mamy zapłacić przykładowo 250 złotych, to dlaczego nie wynająć apartamentu od osoby prywatnej za 150 złotych? Branża hotelowa musi zaoferować zupełnie inny system obsługi oparty na innowacyjnych rozwiązaniach, jeżeli chce z powrotem przyciągnąć do siebie rzeszę gości. Obecny konsument oczekuje od hoteli czegoś więcej, czegoś z czym nie ma do czynienia na co dzień lub czego osoba prywatna wynajmująca mieszkanie nie jest stanie mu zaoferować np. indywidualnie przygotowaną i spersonalizowaną ofertę pobytu.”
Problem nie dotyczy tylko największych sieciowych hoteli, które oprócz wynajmowania pokoi generują przychody na wiele różnych sposobów (np. wynajem sal konferencyjnych, zajęcia na siłowni i basenie, restauracja), ale również niewielkich obiektów, których model biznesowy opiera się głównie na oferowaniu miejsc noclegowych. Właściciele niewielkich pensjonatów muszą stale inwestować w nowe udogodnienia, aby nie zginąć na niezwykle wymagającym rynku hotelarskim.
Polskie przedsiębiorstwa zajmujące się nowoczesnymi systemami technologicznymi jako jedni z pierwszych na świecie zauważyli lukę na rynku, którą należało jak najsprawniej załatać. Hotele w Polsce, stawiające na standard i nowoczesność (m.in. Hotel Q, Puro, czy krakowski Hilton), wdrożyły system iLumio firmy Ailleron SA, który pozwala gościom hotelowym korzystać z multimedialnego systemu rozrywki i na bieżąco sprawdzać interesujące ich informacje – poczynając od rachunku hotelowego, po rozkład lotów, czy aktualną pogodę. Dodatkowo poprzez aplikację mobilną goście mogą dokonywać rezerwacji w hotelu zamawiać usługi hotelowe, korzystać z szybkiego internetu, telewizji HD na swoich smartfonach, a także sterować automatyką pokoju – w tym regulować oświetlenie, temperaturę czy obsługiwać urządzenia multimedialne. Technologie odpowiadające potrzebom nowoczesnych gości z pewnością niebawem będą standardem, w hotelach, w których wygoda i obsługa jest stawiana na pierwszym miejscu.
[1] http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-global-hospitality-insights-2015/$File/ey-global-hospitality-insights-2015.pdf
[2] “Majority of Consumers Prefer to Purchase and Reserve Hotel Services Using Mobile Devices,” Smith Micro, www.smithmicro. com/company/news-room/press-releases/2014/06/23/majorityof-consumers-prefer-to-purchase-and-reserve-hotel-services-usingmobile-devices, accessed October 2014.
[3] http://www.softwareadvice.com/hotel-management/industryview/technology-use-report-2015/
informacja prasowa ailleron