Rynek inwestycji w obiekty hotelowe w Polsce rośnie jak na drożdżach – oceniają eksperci JLL. Świadczy o tym popyt na atrakcyjne grunty i budynki do adaptacji na cele hotelowe, który przewyższa podaż nieruchomości., JLL przewiduje więc m.in. że wzrośnie zainteresowanie przejęciami konkurencyjnych firm. Przyszłość sektora hotelowego będzie kształtować m.in. dynamiczny rozwój projektów wielofunkcyjnych.
Wg JLL sektor hotelowy w Polsce przeżywa rozkwit, co jest rezultatem m.in. rozwoju turystyki zagranicznej i krajowej, poprawy jakości infrastruktury transportowej, czy wzrostu zamożności społeczeństwa. Dobra koniunktura gospodarcza nakręcała dodatkowo popyt na usługi hotelowe i MICE. Zachęceni dobrą sytuacją na rynku inwestorzy śmielej podejmowali decyzje o nowych projektach. Miało to bezpośrednie przełożenie na zainteresowanie gruntami na sprzedaż, jak również obiektami do adaptacji na cele hotelowe. Najwięcej otrzymywanych w 2017 roku przez JLL zapytań dotyczyło nieruchomości w centrach miast, w pasie nadmorskim oraz w górskich kurortach.
– Liczba ogłoszonych i rozpoczętych w 2017 r. projektów hotelowych, jak również spore zainteresowanie tym rynkiem ze strony inwestorów, sprawiają, że w najbliższych latach możemy spodziewać się kilkudziesięciu otwarć nowych obiektów rocznie. W kolejnych latach będziemy też obserwować debiuty marek znanych międzynarodowych sieci, które nie występowały dotychczas na polskim rynku, np. Motel One, Moxy, Renaissance, Four Points by Sheraton, Raffles, Staybridge Suites, Radisson Red, Autograph Collection Hotels, Crowne Plaza, Sure Hotel czy MGallery by Sofitel. Odmienność hotelowych marek i konceptów wchodzących na polski rynek przekłada się na zróżnicowanie wymagań inwestorów w stosunku do nieruchomości. Z punktu widzenia rynku gruntów, zwiększa się zakres zarówno zabudowanych, jak i niezabudowanych nieruchomości wpisujących się w obszar potencjalnego zainteresowania inwestorów – mówi Daniel Puchalski, dyrektor Działu Gruntów Inwestycyjnych w JLL. Wg JLL, przyszłość sektora hotelowego będzie kształtować m.in. dynamiczny rozwój projektów wielofunkcyjnych oraz rozwój marek hotelowych skierowanych do przedstawicieli młodszych pokoleń.
Na tendencje wpływ ma demografia. Rosnący udział młodego pokolenia w grupie gości hotelowych będzie sprzyjać powstawaniu kolejnych marek hotelowych. Dla przykładu, w Polsce intensywnie rozwija się marką Moxy, należącą do grupy Marriott International, adresująca swoją ofertę w szczególności do pokolenia tzw. millennialsów. AccorHotels promuje na świecie ekonomiczną markę JO & JOE łączącą elementy hotelu, apartamentu mieszkalnego i młodzieżowego hostelu oferującą m.in. dostęp do wspólnej kuchni z możliwością samodzielnego przygotowywania posiłków. Również Best Western Hotels & Resorts postanowił odpowiedzieć na potrzeby pokolenia Y tworząc marki Vīb oraz GLōSM.
Rozwój ekonomicznych hoteli o oryginalnym wystroju wnętrz, dostosowanych do potrzeb młodego pokolenia, wymaga równie innowacyjnego podejścia do wyboru nieruchomości przeznaczonych na ten cel. Zdaniem specjalistów JLL, tereny i budynki, które nie spełniały dotychczas wyśrubowanych kryteriów hoteli sieciowych z wyższej półki, mogą dzięki temu zyskać drugą szansę.
Eksperci JLL podkreślają również, że w kolejnych latach będziemy obserwować, wrozwój projektów wielofunkcyjnych, w tym projektów uwzględniających funkcję hotelową.