Czy polskie jednostki administracji publicznej idą z duchem czasu? Okazuje się, że coraz więcej z nich tak – w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła liczba instytucji należących do skarbu państwa, które zdecydowały się na wynajem powierzchni w nowoczesnych biurowcach.
Biuro dla urzędnika
W nowych biurowcach powierzchnia jest po prostu o wiele bardziej efektywna – jest projektowana z myślą o ich przeznaczeniu i potrzebach najemców, jak również osób odwiedzających. Pod uwagę brana jest nie tylko liczba pracowników, ale i liczba potencjalnych gości, ścieżka, którą pokonują, aby załatwić daną sprawę, czy w końcu czas, który spędzają w danej części biura. W konsekwencji w nowoczesnych budynkach urzędy mogą świetnie rozplanować wszystkie potrzebne funkcje na o wiele mniejszej całkowitej powierzchni.
Tomasz Trzósło, Dyrektor Zarządzający JLL w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej
Dodatkowo standard jest dużo wyższy. Nie chodzi tu tylko o wrażenia estetyczne, ale przede wszystkim o kwestię wentylacji, chłodzenia, czy doświetlenia, które przekładają się zarówno na obniżenie kosztów eksploatacji, jak i znaczną poprawę komfortu pracy. Nowoczesne biurowce idealnie odpowiadają również na rosnące potrzeby pracowników. Od pracodawców oczekujemy szeregu udogodnień i ciekawego designu, który sprawi, że z ochotą będziemy przychodzić do pracy. Pracownicy urzędów nie powinni być tu wyjątkiem.
Tomasz Trzósło, Dyrektor Zarządzający JLL w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej
Nowocześnie i oszczędnie
Wielu potencjalnych najemców nowoczesnych projektów biurowych obawia się o wysokość czynszu, który jest oczywiście wyższy, przeliczając go na metr kwadratowy. Jednak w ogólnym rozrachunku całkowite koszty wynajmu okazują się z reguły niższe, dzięki lepszej efektywności powierzchniowej, niższym kosztom eksploatacji oraz możliwości uzyskania przychodów ze sprzedaży obecnych siedzib, np. pod butikowe projekty mieszkaniowe.
Tomasz Czuba, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych, JLL
Instytucja | Powierzchnia (mkw.) | Inwestycja |
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa | 17 500 | Poleczki Park |
Polskie Koleje Państwowe | 15 000 | West Station |
Komisja Nadzoru Finansowego | 14 800 | Piękna 2.0. |
Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju | 10 300 | CEDET |
Agencja Rynku Rolnego | 9 800 | Karolkowa Business Park |
Gaz-System | 9 200 | Cristal Park |
Urząd Komunikacji Elektronicznej | 8 100 | G9 |
Zarząd Transportu Miejskiego | 7 300 | JM Tower |
Źródło: JLL, 2019
Sektor publiczny może w istotny sposób podtrzymać potencjał popytowy na powierzchnie biurowe, zarówno w Warszawie jak i miastach regionalnych, szczególnie jeśli urzędy centralne rzeczywiście byłyby rozlokowywane poza Warszawą, jak zapowiadała minister Jadwiga Emilewicz. Oprócz możliwych oszczędności kosztowych dla urzędów i instytucji publicznych, jest to również dodatkowa szansa na podtrzymanie tempa wzrostu PKB w Polsce poprzez generowanie popytu na powierzchnie biurowe i przez to pośrednio wspieranie koniunktury sektora budowlanego i deweloperskiego w kraju.
Tomasz Trzósło, Dyrektor Zarządzający JLL w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej