Santander Bank Polska, odpowiadając na potrzeby przedsiębiorców w czasie pandemii, wprowadził innowacyjny i w pełni zdalny proces kredytowy do 300 000 zł dla małych i średnich firm.
W sektorze małych i średnich firm (MŚP) zatrudnionych jest 6,8 miliona Polaków, co przekłada się na 56,8 proc. udziału w strukturze przeciętnego zatrudnienia. Według danych PARP, małe i średnie firmy odpowiadają w Polsce za tworzenie prawie połowy PKB – w 2018 r. było to 49,1 proc.[1]
Cyfrowy sposób ubiegania się o kredyt, to już kolejne wprowadzone przez Santander Bank Polska w tym roku digitalowe rozwiązanie dla przedsiębiorców. Mogą oni korzystać między innymi z elektronicznego poręczenia wadialnego. Dla prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze bank wprowadził m.in. eKsięgowości, eFaktoring oraz eWindykację i eUmowy.
Nowa, internetowa forma procesu kredytowego, jest odpowiedzią na potrzeby klientów z sektora MŚP, wynikające z pandemii COVID-19. Eliminuje konieczność wizyty w banku dzięki zdalnemu obiegowi dokumentów. Przede wszystkim jednak ułatwia właścicielom małych i średnich firm dostęp do finansowania bieżących wydatków oraz inwestycji, pomagających dostosować działalność do nowych warunków.
– Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce stanowią niezmiernie ważną część gospodarki. W pandemii ich właściciele oczekują od banku przyjaznych i dostosowanych do aktualnej rzeczywistości procedur, a w szczególności łatwego dostępu do finansowania. Naszym rozwiązaniem jest przyspieszenie digitalizacji oraz stałe poszerzanie listy usług, z których można skorzystać przez kanały cyfrowe – mówi Małgorzata Tomaszewska, dyrektor Biura Doskonalenia Doświadczeń Klientów MŚP w z Santander Bank Polska.
Uproszczona procedura wnioskowania o kredyt dostępna jest dla firm z sektora MŚP, z wyłączeniem spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ze zdalnego ubiegania się o finansowanie korzystać mogą klienci firmowi Santander Bank Polska posiadający dostęp wszystkich osób akceptujących dokumenty (wspólnicy, poręczyciele) do bankowości elektronicznej Mini Firma lub Santander internet.
Jak działa cyfrowe wnioskowanie o kredyt?
Pierwszym krokiem jest rozmowa telefoniczna z doradcą. Po niej klient, przez pocztę w bankowości internetowej, otrzymuje wszystkie dokumenty i tam akceptuje dyspozycje oraz podpisuje wniosek. Następnie, w wiadomości w poczcie, a także telefonicznie, klient otrzymuje decyzję, która zależy od jego zdolności kredytowej. Po przyznaniu finansowania konieczne jest przesłanie dokumentów do zabezpieczenia kredytu – oczywiście zdalnie. Następnie zaś klient akceptuje warunki, a doradca zbiera zgody poręczycieli i współmałżonków, które są niezbędne do uruchomienia kredytu. Wszystko odbywa się bez wizyty w oddziale, bez wykorzystania papieru – bezpiecznie, wygodnie, zdalnie. Proces jest także szybki – środki mogą wpłynąć na konto klienta jeszcze tego samego dnia, po skompletowaniu przez niego dokumentów oraz zaakceptowaniu przez reprezentantów i poręczycieli warunków kredytu.
Poza możliwością zdalnego wnioskowania o kredyt oraz przekazywania dokumentów i akceptacji umowy w bankowości internetowej, Santander Bank Polska przeniósł do kanałów cyfrowych także inne procesy. Obecnie online można podpisać m.in. aneks do prolongaty technicznej Kredytu w Rachunku Bieżącym, aneks do umowy Kredytu w Rachunku Bieżącym, a także pozyskać dokumenty finansowe do monitoringu kredytowego czy zaktualizować dane firmy.
[1] https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/raport-o-stanie-sektora-malych-i-srednich-przedsiebiorstw-w-polsce-2020
Źródło: Grupa Santander Bank Polska S.A.