rynek nieruchomości komercyjnych na sprzedaż

Inwestowanie w kameralne hotele butikowe – ulokowanie kapitału w niewielką nieruchomość komercyjną bezpieczną opcją dla wielu inwestorów

thought-catalog-164630-unsplash
Inwestowanie w kameralne hotele butikowe wciąż jest w Polsce popularne. Ulokowanie kapitału finansowego w niewielką nieruchomość komercyjną cały czas wydaje się być bezpieczną opcją dla wielu inwestorów. Sytuacja na rynku nieruchomości wciąż nie jest w pełni stabilna, tak więc wybór niewielkiej inwestycji komercyjnej w celach pomnażania kapitału wcale nie dziwi. Wielu inwestorów decyduje się na ulokowanie kapitału w aparthotelu, gdzie stają się właścicielami pojedynczych pokoi hotelowych. Takie rozwiązanie, o ile niesie ze sobą szereg korzyści, nie każdemu inwestorowi odpowiada. Wielu bowiem chce po prostu być właścicielem nieruchomości, samemu nią zarządzać i osiągać większe przychody, niż z tytułu wynajmu pojedynczego pokoju w aparthotelu.

Spis treści:
Rynek nieruchomości wciąż w obliczu zmian
Hotel dobrą inwestycją?
Duże jest ryzykowne?
Zalety małych nieruchomości hotelowych
Mniej atrakcji = mniej gości? Niekoniecznie
Lokalizacja ma znaczenie

Rynek nieruchomości wciąż w obliczu zmian

Rynek nieruchomości w Polsce cały czas stoi w obliczu możliwych zmian. Wprawdzie od czasów wybuchu pandemii sytuacja zdawała się poprawiać, jednak późniejszy wybuch wojny na Ukrainie ponownie zachwiał poszczególnymi segmentami rynku nieruchomości. Obecnie więc większość inwestorów zachowuje rozwagę, przed podejmowaniem się realizacji kolejnych projektów inwestycyjnych.
O ile niektóre sektory w dalszym ciągu borykają się z trudnościami, tak inne radzą sobie całkiem dobrze. Obecnie w trudnej sytuacji znajduje się sektor mieszkaniowy, który w czasie pandemii radził sobie zdecydowanie jako jeden z lepszych. Z kolei sektor hotelarski, który bardzo podupadł po wybuchu pandemii koronawirusa, teraz stabilizuje swoją pozycję na rynku nieruchomości.

Hotel dobrą inwestycją?

Część inwestorów w dalszym ciągu uważa inwestycję w nieruchomość w segmencie hotelowym jako jedno z lepszych rozwiązań. W Polsce wciąż popularne są inwestycje aparthotelowe, które dają możliwość nabycia własnościowego pokoju hotelowego w obiektach komercyjnych. Często z ofertą taką wychodzą inwestorzy, którzy są w trakcie budowy dużych obiektów hotelowych, posiadających pełne zaplecze bankietowo-konferencyjne, restauracyjne oraz rekreacyjne. Niemniej inwestycja w taką nieruchomość wymaga często posiadania dużej ilości gotówki. Hotelowe apartamenty w cztero- czy pięciogwiazdkowych hotelach potrafią osiągać bardzo wysokie ceny. Z punktu widzenia potencjalnego inwestora odzyskanie wkładu inwestycyjnego zajmie kilkanaście lat, więc ciężko w tym przypadku mówić o szybkim zwrocie z inwestycji i pomnażaniu kapitału za jej pomocą.

Duże jest ryzykowne?

Inwestycja w pokój hotelowym w dużej inwestycji komercyjnej niesie ze sobą pewne ryzyko. Przede wszystkim budynek oferuje dużą liczbę pokoi, zatem pokój inwestora nie zawsze może być wynajęty. To przełoży się dla niego na mniejszy zysk. Poza tym nie każdemu odpowiadają warunki umowy, jakie oferuje właściciel obiektu. Co więcej – pojedynczy pokój hotelowy może nie przynosić inwestorowi oczekiwanych zysków. Inwestorzy, którzy nie chcą jedynie posiadać pokoju na wynajem, a chcą być pełnoprawnymi właścicielami hotelu i prowadzić swój własny obiekt, mogą skorzystać z innego rozwiązania.
Inwestorzy, którzy dysponują odpowiednim kapitałem i wiedzą, mogą pokusić się o samodzielne otworzenie własnego, niewielkiego obiektu hotelowego. Obecnie tzw. hotele butikowe cieszą się bardzo dużą popularnością. Klienci chętnie z nich korzystają, ponieważ często oferują one możliwość wypoczęcia z dala od dużej liczby osób, w spokojnym i kameralnym zakątku. Stanowią one doskonałą alternatywę dla dużych hoteli, których budowa i utrzymanie wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zalety małych nieruchomości hotelowych

Zakup własnego, niewielkiego obiektu hotelowego niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim tego rodzaju nieruchomości pociągają za sobą niższe koszty utrzymania, niż duże obiekty o charakterze hotelowym. Mowa tutaj o comiesięcznych opłatach za media, jak woda, prąd, gaz itp. Dodatkowo właściciele mniejszych obiektów hotelowych nie muszą przeznaczać aż tak dużych środków finansowych na wykończenie obiektu, jak w przypadku hotelowych gigantów. Co więcej, posiadając własny hotel, inwestor może sam decydować o wystroju. W przypadku hoteli sieciowych inwestorom często stawiane są wymagania odnośnie tego, jak ma wyglądać wystrój i standard obiektu.
Hotele butikowe prezentują więc odmienny styl, bliski gustowi ich właścicieli. Kolejną zaletą mniejszych budynków jest mniejsza liczba pokoi hotelowych do wykończenia i wyposażenia. Właściciel hotelu nie musi też wkładać aż tak dużego wysiłku w zapełnienie pokoi gośćmi hotelowymi, jak w przypadku dużych hoteli, które często oferują ponad 100 pokoi. Zapełnienie ich wszystkich w jednym terminie wymaga dużo pracy, zarówno marketingowej, jak i ze strony pracowników stacjonarnych. Pokoje muszą być szybko sprzątane, aby mogły przyjąć kolejnych gości. Sprawny proces obsługi hotelowej wymaga zatrudnienia odpowiednio licznego zespołu pracowników. To z kolei przekłada się na dużo wyższą pulę wynagrodzeń, jakie z końcem miesiąca przyjdzie wypłacić właścicielowi hotelu na konta swoich pracowników.
W przypadku małych hoteli liczbę pracowników można znacząco ograniczyć. Co więcej, często część obowiązków wypełnia sam właściciel. Jest to często spotykane zwłaszcza w przypadku mniejszych obiektów hotelowych, w których zapewniony jest bardzo kameralny klimat.

Mniej atrakcji = mniej gości? Niekoniecznie

Duże hotele komercyjne oferują swoim gościom dostęp do bogatego pakietu dodatkowych usług. Poza komfortowymi pokojami hotelowymi, goście mogą liczyć na dostęp do krytego basenu, strefy Wellness, strefy SPA, siłowni, restauracji, lobby, baru, zaplecza bankietowo-konferencyjnego itp. O ile te wartości dodane rzeczywiście stanowią duży wabik na gości, nie tylko turystów, ale także gości biznesowych, to jednak butikowe hotele także oferują swoim gościom sporo atrakcji. Często z małych obiektach także znajdują się restauracje oraz bary. Co więcej, część małych hoteli dysponuje odpowiednio dużymi działkami, aby na ich terenie móc organizować ogniska lub imprezy na świeżym powietrzu. Wszystko to w domowej, luźniej atmosferze. Właście to stanowi ogromną zaletę hoteli butikowych, które goście często wybierają właśnie za kameralny klimat i zapewnienie poczucia swobody na odpowiednim poziomie.

Lokalizacja ma znaczenie

Odpowiednia lokalizacja hotelu butikowego ma bardzo duże znaczenie. Przede wszystkim obiekty takie sprawdzają się doskonale w miejscowościach turystycznych, gdzie gościom zależy na poczuciu swobody i przyjaznym oraz przytulnym klimacie otoczenia. Idealnie, jeśli hotel posadowiony jest na dużej działce, dającej możliwość nie tylko swobodnego zaparkowania samochodu, ale również spędzenia czasu na świeżym powietrzu i organizacji różnego rodzaju lokalnych eventów.
Hotele butikowe sprawdzają się w górach, nad morzem czy w otoczeniu jezior. Goście właśnie w takich lokalizacjach często poszukują miejsc noclegowych. Chcą w nich wypocząć nie tylko sami, ale często z całą rodziną, wliczając małe dzieci Dla takich gości hotele butikowe często stanowią dużo bardziej atrakcyjną opcję wyboru, niż duże, sieciowe obiekty.

Redakcja
Komercja24.pl


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora