komentarze, opinie, gospodarka

Inwestycje pod wynajem „noclegowy” coraz popularniejsze

jaaa3

Świetna koniunktura na rynku mieszkaniowym napędzana jest przez klienta inwestycyjnego. Kupujących kusi perspektywa uzyskiwania przyzwoitego dochodu pasywnego na wynajmie. Warto jednak wiedzieć, że coraz częściej ich optyka się zmienia w kierunku wynajmu na doby – dla gości i turystów. Dziś taka działalność, dzięki internetowi i międzynarodowym platformom do wynajmu w sieci, stała się banalnie łatwa, tymczasem może być znacznie bardziej zyskowna od zwykłego najmu.

Można tu podać przykład Berlina, który zakazał w 2016 roku wynajmowania turystom całych mieszkań poprzez strony typu airbnb. Wszystko dlatego, że wynajem „turystyczny” cieszył się tak dużym wzięciem, że zwykli najemcy mieszkań nie byli w stanie znaleźć dla siebie oferty. Wspomniane airbnb to jeden z najpopularniejszych międzynarodowych portali, poprzez który można znaleźć nocleg na prywatnych kwaterach o najróżniejszym standardzie – na całym świecie. Jednocześnie bardzo łatwo można zostać „gospodarzem”, a więc zamieścić swoją ofertę wśród ogłoszeń. Dzięki temu trafiamy do milionów ludzi na całym świecie. Serwis obejmuje oferty ze 191 krajów, z ponad 65 tys. lokalizacji.

Dzięki takim portalom wynajem na noclegi stał się dostępny dla zwykłych „zjadaczy chleba” bez specjalnych nakładów z ich strony. Nie muszą już nawet dbać specjalnie o promocję swoich nieruchomości. Tę załatwia airbnb. Dzięki odpowiedniej mechanice serwis też nadzoruje transakcje, przeprowadza ją itp. Oczywiście nie za darmo. Gospodarz z airbnb płaci prowizję.

Generalnie jednak bardzo tanio uzyskuje narzędzia, które pozwalają mu prowadzić profesjonalny biznes i przyzwoicie na tym zarabiać. Z prostej symulacji wynika, że miesięczne przychody mogą być o 100 proc. większe, niż w przypadku zwykłego najmu długoterminowego.

Pokażmy to na przykładzie – załóżmy, że chcemy wynająć 50 – metrowe mieszkanie w dużym mieście. W ośrodkach jak Wrocław, Kraków, Gdańsk przeciętne rynkowe stawki wynoszą 30 zł/mkw., W Warszawie jest to około 40 zł. Oznacza to, że realny przychód może wynieść około 1500 – 2000 zł miesięcznie. Plusem niewątpliwie jest fakt, że umowę najmu podpisuje się zazwyczaj przynajmniej na rok, tak więc – jeśli trafił nam się uczciwy klient, mamy zapewnione przychody.

Teraz skupmy się na najmie „noclegowym”. Załóżmy, że mamy przeznaczone na to mieszkanie przyzwoicie wykończone, w odległości nie większej niż kilometr od zabytkowego/turystycznego serca miasta. Ceny za niewielki dobrze zlokalizowany apartament w Krakowie czy Wrocławiu wynoszą natomiast około 120 – 150 zł, maksymalnie do czterech osób. W sezonie letnim z pewnością jest to więcej – można przyjąć, że do 200 zł. Jeśli mieszkanie na pełne obłożenie, nasz wynajmujący może uzyskać miesięczny przychód rzędu 4500 – 6000 zł. A więc może być to nawet ponad trzy razy tyle, niż przy normalnym wynajmie.

Oczywiście do takich wyliczeń należy podchodzić z dystansem, pamiętając, że przyjęto wariant najbardziej optymistyczny. Dodatkowo stawki najmu różnią się od siebie, w zależności od pory roku, dnia tygodnia itp.
Wyższe są również koszty. Każdorazowo po wizycie gości mieszkanie powinno być przygotowane na przyjęcie nowych gości, a więc posprzątane, pościel wymieniona bądź wyprana itp. To wszystko generuje nakłady i angażuje nasz czas.

Mimo wszystko – wydaje się, że dobra oferta będzie znacznie bardziej zyskowna niż przy wynajmie na dłuższy czas.

Jakie są formalności, związane z wynajmowaniem mieszkań? Jeśli robimy to za pośrednictwem specjalnego portalu, nieomal żadne. Poprzez stronę dokonuje się rezerwacji i płatności, to jest podstawa do udostępnienia lokalu. Jak już wspomnieliśmy – airbnb pobiera od gospodarzy kilkuprocentowe prowizje. Jeśli prowadzimy działalność noclegową samodzielnie, wystarczy podpisać umowę najmu na konkretną liczbę dni. Pobiera się też kaucję, do zwrotu, natomiast nie rozlicza mediów. Do umowy powinien być przygotowany regulamin, który określa zasady wynajmu i dokonania transakcji, oraz podstawowe zasady pobytu.

Marcin Moneta – komercja24