Firma CBRE opublikowała drugą edycję raportu „Retail Index 2.0”, który analizuje kluczowe wskaźniki, służące do oceny efektywności typowego centrum handlowego w Polsce, a także prezentuje narzędzie analizy porównawczej dla indywidualnego projektu handlowego, w stosunku do ogólnej sytuacji na rynku.
Retail Index 2.0 analizuje czynsze, opłaty serwisowe, obroty i wskaźniki rentowności w typowych centrach handlowych w Polsce. Zespół ekspertów firmy CBRE, na potrzeby raportu przeprowadził analizę bazy danych 62 centrów handlowych w Polsce oraz blisko 7 000 umów najmu. Tym samym, zakres badania obejmował niemal 20% powierzchni centrów handlowych w całym kraju.
Zgodnie z wynikami analizy przeciętne centrum handlowe ma powierzchnię 31 000 mkw., średnia stawka czynszu to 15,5 euro/mkw./mc, a obroty utrzymują się na poziomie 2 060 euro/mkw./rok.
Agata Czarnecka, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, CBRE, mówi:
„Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, głównymi najemcami pozostają wciąż marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 30% powierzchni oraz sklepy spożywcze, które zajmują 24% powierzchni w obiektach handlowych.”
„Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, głównymi najemcami pozostają wciąż marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 30% powierzchni oraz sklepy spożywcze, które zajmują 24% powierzchni w obiektach handlowych.”
Publikacja „Retail Index 2.0” jest drugą edycją tego raportu przygotowaną przez ekspertów z polskiego biura CBRE.