Z najnowszego raportu “The World Shopper” przygotowanego przez ekspertów ds. nieruchomości handlowych w Colliers International wynika, że mimo rosnącej popularności zakupów online, sposób w jaki konsumenci na całym świecie nabywają dobra i za nie płacą, wciąż pozostaje bardzo zróżnicowany.
Polski klient nadal najchętniej płaci gotówką, choć coraz częściej wykorzystuje płatności zbliżeniowe i mobilne. Korzysta także z alternatywnych metod płatności online. Jedynie 24 proc. Polaków dokonuje zakupów w zagranicznych e – sklepach. Ci, którzy to robią, wybierają głównie portale z siedzibą w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych oraz Chinach. Polski klient chce, by jego zamówienia dostarczane były do domu lub miejsca pracy, wśród e-nabywców dużą popularnością cieszą się także paczkomaty.
Polacy nabywają dużo produktów podstawowych oraz tych do domu, ale niewiele wydają na rozrywkę. Produkty codziennego użytku kupują w super i hipermarketach, jedynie 5 proc. klientów przyznaje się do kupowania żywności online. Polski nabywca jest „wrażliwy” na ceny – przy codziennych zakupach ponad połowa konsumentów „poluje” na tańsze produkty, a niemal jedna trzecia ograniczyła w ostatnich latach zakup produktów premium. Chociaż siła nabywcza w Polsce jest znacznie niższa niż na pozostałych analizowanych w raporcie rynkach europejskich, charakteryzuje się ona jedną z najwyższych stóp wzrostu w ostatnich latach (do 25 proc. pomiędzy 2010 i 2015 rokiem).
– Wraz ze wzrostem siły nabywczej zmieniają się oczekiwania konsumentów w stosunku do centrów handlowych, które zmuszone są uatrakcyjniać swoją ofertę, modernizować powierzchnie oraz wprowadzać nowe technologie w obsłudze klienta. Na rynku dokonuje się zmiana jakościowa, a nowoczesne systemy płatności, aplikacje mobilne, interaktywne systemy informacji i komunikacji są jej składowymi – mówi Dominika Jędrak, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.
Polski konsument niechętnie używa karty kredytowej, choć jednocześnie jest bardzo otwarty na wszelkiego rodzaju nowinki technologiczne. Niezależnie od szybko rosnącej popularności płatności zbliżeniowych, obserwuje się w Polsce równie szybki wzrost płatności mobilnych. BLIK – polski system płatności mobilnych, uruchomiony na początku 2015 roku i wspierany przez sześć banków – pozwala klientom dokonywać płatności w sklepie oraz online, wypłacać gotówkę z bankomatu i dokonywać płatności P2P przez telefon komórkowy. Wykorzystanie systemu rośnie w dynamicznym tempie. W ciągu pierwszego roku jego działalności 1,6 miliona użytkowników dokonało już 2,5 mln transakcji. W maju 2016 roku, klienci siódmego banku uzyskali dostęp do systemu płatności mobilnych BLIK w swoich aplikacjach mobilnych.
Jednym z kluczowych czynników wpływających na zwyczaje zakupowe klientów na całym świecie – zwłaszcza w krajach rozwiniętych – jest starzenie się społeczeństwa. Liczba osób w wieku powyżej 65 lat ma wzrosnąć z 608 mln w 2015 roku do 1,5 mld w roku 2050. Polska będzie jednym z krajów o największym udziale osób starszych w populacji. Oznacza to, że sprzedawcy detaliczni muszą zacząć stopniowo dostosowywać swoją ofertę do starszego pokolenia, które stanowić będzie coraz ważniejszą grupę konsumentów.
inf. Colliers International