Sztuczna inteligencja i nowe technologie zmienią w przyszłości metody pracy i wystrój biur, ale nadal kluczową rolę będzie odgrywał człowiek. O tym, jak zmieniła się przestrzeń biurowa w ciągu ostatnich 2 dekad, opowiada Sylwia Pędzińska, dyrektor działu Workplace Innovation w Colliers International – firmie doradczej, która od 20 lat skutecznie doradza klientom na polskim rynku nieruchomości komercyjnych.
Zmiana aranżacji przestrzeni biurowej jest stosunkowo nowym zjawiskiem. Rewolucyjne podejście do organizacji pracy w biurach jest efektem dynamicznego rozwoju i upowszechnienia się nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także czynników demograficznych, które znacząco zmieniają tradycyjny model pracy. Smartfon, laptop czy sieć Wi-Fi są powszechnie używane w niemal każdym biurze. Dzięki nowym technologiom można pracować także poza biurem np. w domu, kawiarni, parku, itp. Tym samym, zaciera się granica między życiem prywatnym a zawodowym.
Na rynek pracy wchodzą przedstawiciele młodszego pokolenia mający odmienne podejście do pracy niż ich starsi koledzy. Najmłodsi pracownicy cenią sobie większą swobodę i chcą być oceniani za efekty, a nie za czas spędzony za biurkiem. Zachodzące zmiany wymagają od menedżerów zupełnie innego sposobu myślenia o przestrzeni biurowej, niż jeszcze kilka lat temu.
Indywidualny charakter biura, czyli Worplace Innovation
Jakość środowiska pracy realnie wpływa na efektywność i satysfakcję pracowników, a także na atrakcyjność pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów. W efekcie, firmy zaczynają odchodzić od standardowego modelu biura na rzecz zindywidualizowanej przestrzeni, odzwierciedlającej wartości firmy i jej specyfikę.
— Dzisiejsze biuro jest ważnym ogniwem łączącym pracowników z firmą. Tworzy więzi międzyludzkie i buduje unikalną tożsamość każdej firmy. Biuro staje się narzędziem employer brandingowym i może być źródłem przewagi konkurencyjnej. Należy jednak pamiętać, że przestrzeń biurowa może zarówno ułatwić, jak i utrudnić realizację zadań. Dlatego warto przy wsparciu zaufanego i doświadczonego partnera odpowiednio zaplanować biuro z myślą o bieżących i przyszłych potrzebach pracowników z różnych pokoleń. Takie podejście pozwoli również obniżyć koszty ewentualnych zmian organizacyjnych w przyszłości — mówi Sylwia Pędzińska, partner w Colliers International, dyrektor działu Workplace Innovation.
Jak będziemy pracować w przyszłości?
— W biurach przyszłości pojawią się zaawansowane formy sztucznej inteligencji. Wiele prac będzie wykonywanych przez roboty i inteligentne aplikacje, które pomogą w usprawnieniu analizy danych i ułatwią dotarcie do potencjalnych klientów zainteresowanych oferowanymi usługami. Jednocześnie biura przyszłości będą sprzyjać budowie relacji międzyludzkich, bowiem kontakt z drugim człowiekiem będzie nadal kluczowy. Firmy będą inwestować w innowacyjne laboratoria badawcze, których celem będzie tworzenie jeszcze lepszych rozwiązań. Dlatego przestrzeń biurowa powinna jeszcze bardziej stymulować pracę twórczą i dzielenie się wiedzą. Biura przyszłości będzie też cechować duża mobilność pracowników i możliwość szybkiej rearanżacji przestrzeni do aktualnych zadań — przewiduje Sylwia Pędzińska.