Skrzynki depozytowe w roli gablot z obuwiem, sklep sportowy oparty na planie stadionu, wybór produktów na dotykowym ekranie zlokalizowanym w sklepie – choć brzmi jak scenariusz filmu science fiction, to przykłady już obecnych nowości w sektorze handlowym – wynika z raportu CBRE Shopping Centre 4.0 Innovations in Shopping Centres opisującego innowacyjne zmiany na rynku powierzchni handlowych.
Centrum handlowe już dawno przestało być miejscem, w którym dokonujemy jedynie zakupów. Dzięki bogatej ofercie rozrywkowo-kulturalnej, przestrzeń centrów stała się ważnym ośrodkiem życia społecznego, a wszystkie te elementy mają kreować doświadczenia poza-zakupowe, stanowiące kluczową rolę w strategii rozwoju galerii handlowych.
Innowacje technologiczne, konkurencja ze strony rynku e-commerce oraz rosnące wymagania konsumentów wymuszają na centrach handlowych wprowadzanie zmian, które nie tylko sprostają oczekiwaniom klientów, ale też wyróżnią ich na tle konkurencji. O sukcesie centrum handlowego decyduje tym samym coraz więcej czynników, co będzie stanowiło prawdziwe wyzwanie zarówno dla nowych inwestycji, jak i już istniejących obiektów.
Agata Czarnecka, autorka raportu „Shopping Centre 4.0 Innovations in Shopping Centres”, CBRE:
„Zmiany w zachowaniach konsumentów i dojrzewanie sektora handlowego przyczyniają się do ewolucji obiektów handlowych. Centra handlowe stawiają na innowacyjność i wzbogacanie oferty, stając się ważnym ośrodkiem życia społecznego łącząc rozrywkę, kulturę, edukację, nowoczesne technologie i wypoczynek. W kolejnych latach proces ten będzie ulegał intensyfikacji, a wpływać na niego będzie styl i tempo życia: potrzeby konsumentów rosną, a centra handlowe muszą się przystosowywać, aby sprostać tym oczekiwaniom.”
„Zmiany w zachowaniach konsumentów i dojrzewanie sektora handlowego przyczyniają się do ewolucji obiektów handlowych. Centra handlowe stawiają na innowacyjność i wzbogacanie oferty, stając się ważnym ośrodkiem życia społecznego łącząc rozrywkę, kulturę, edukację, nowoczesne technologie i wypoczynek. W kolejnych latach proces ten będzie ulegał intensyfikacji, a wpływać na niego będzie styl i tempo życia: potrzeby konsumentów rosną, a centra handlowe muszą się przystosowywać, aby sprostać tym oczekiwaniom.”
Polski rynek powierzchni handlowych starzeje się – według raportu Shopping Centre 4.0 około 50% budynków ma 10 lub więcej lat, co oznacza, że konieczne będzie przeprowadzenie remontów i modernizacji, by istniejące obiekty miały szansę konkurować z nowo powstałymi inwestycjami.
Wiek to jednak nie jedyny czynnik decydujący o konieczności wprowadzenia zmian w przestrzeniach handlowych: obserwujemy wzrost znaczenia infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej oraz usług gastronomicznych – 67% Polaków wskazało zestawienie najemców jako drugą najważniejszą cechę w wyborze preferowanego centrum handlowego. Coraz większe oczekiwania wobec oferowanych usług to efekt zmiany stylu życia Polaków. Polacy są coraz bardziej zamożni, pewni siebie, dobrze wykształceni oraz świadomi wagi prowadzenia zdrowego trybu życia, co ma widoczny wpływ na ich decyzje zakupowe. Według danych zebranych przez CBRE w 2016 roku ponad połowa ankietowanych odwiedziła centra handlowe raz lub kilka razy w tygodniu.
Wraz z rosnącymi wymaganiami konsumentów, wzrastają też oczekiwania w stosunku do najemców, którzy w odpowiedzi wprowadzają do swoich sklepów coraz więcej innowacji. Nowe koncepty i formaty sklepów obligują centra handlowe do większej elastyczności i zapewnienia powierzchni na miarę coraz bardziej kompleksowych oczekiwań najemców. Coraz bardziej popularne stają się oferty mobilne, pop-up story oraz sklepy flagowe, mające zachęcić konsumentów do odwiedzenia sklepu stacjonarnego, a nie dokonania zakupów on-line.
Dynamicznie rosnący udział sprzedaży internetowej w całkowitym poziomie sprzedaży detalicznej wymusza poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, które przyciągną klientów do sklepów stacjonarnych. Konieczność skonsolidowania handlu tradycyjnego z sektorami m-commerce i e-commerce stała się jednym z najistotniejszych wyzwań zarówno dla właścicieli i zarządców centrów handlowych, jak i samych najemców. W celu wypracowania przewagi konkurencyjnej wykorzystują nowoczesne technologie, które szybko i skutecznie implementują do codziennego funkcjonowania obiektów. Przykładami innowacyjnych rozwiązań są aplikacje mobilne wskazujące najkrótszą drogę do danego centrum handlowego lub pozwalające na otrzymywanie spersonalizowanej oferty na podstawie poprzednich decyzji zakupowych klienta.
informacja prasowa CBRE