Profilowanie – taka jest szansa dla głównych ulic handlowych w Warszawie. By osiągnąć ten cel konieczna jest współpraca pomiędzy właścicielami nieruchomości handlowych – wynika z raportu „Handlowy krajobraz centrum Warszawy | Główne ulice handlowe miasta” przygotowanego przez Colliers International.
Raport został przygotowany we współpracy z GFK Polonia. Wyodrębniono 27 ciągów handlowych, przy których znajduje się łącznie ok. 2 860 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. W dzielnicy Śródmieście zlokalizowana jest zdecydowana większość z wybranych ciągów handlowych (20) oraz ulokowanych przy nich lokali (1 880).
W analizowanych ciągach handlowych obserwujemy różnorodność oferty. Największą grupę najemców lokali handlowych i usługowych (23 proc.) stanowią kawiarnie, restauracje i bary. Usługi to aż 16 proc. oferty (licząc wg liczby lokali). Silną reprezentację ma także sektor art. spożywczych (10 proc.) oraz mody (9 proc.) i finansów (8 proc.). Z ulic handlowych w centrum miasta prawie zupełnie zniknęły natomiast sklepy ze sprzętem sportowym i art. dla dzieci.
– Lokale dostępne przy głównych ulicach handlowych w Warszawie, w większości przypadków, nie spełniają kryteriów lokalizacyjnych największych sieci handlowych prowadzących działalność w Polsce lub planujących wejście na nasz rynek. Są one atrakcyjne głównie dla lokalnych przedsiębiorców – zauważają autorzy raportu.
Główne czynniki determinujące rozwój handlu na głównych ulicach Warszawy:
- Gastronomia jest i pozostanie katalizatorem rozwoju ulic handlowych w centrum Warszawy.
- Przyspieszenie rozwoju niewielkich sieciowych sklepów spożywczych (włączając franczyzy), aktywnie poszukujących lokali handlowych pod tego rodzaju działalność.
- Sektor zdrowie i uroda kontynuować będzie rozpoczętą kilka lat temu ekspansję – zarówno w postaci sieciowych drogerii, perfumerii jak i niesieciowych aptek oraz sklepów z kosmetykami.
- W najbliższych latach nie należy spodziewać się dynamicznego rozwoju sektorów moda i obuwie przy ulicach handlowych Warszawy.
- Branże takie, jak sport, elektronika i multimedia mają szanse na rozwój przy ulicach handlowych.
- Sklepy z art. dla dzieci, biżuterią i akcesoriami czy wyposażeniem wnętrz rozwijać się będą przy ulicach Warszawy w ograniczonym zakresie.