Pracownicze Plany Kapitałowe to prywatny sposób oszczędzania zatrudnionego uwzględniający udział pracodawcy i państwa. Przy łącznej wpłacie 3,5%, pracodawcy i udziale państwa uczestnik przez okres 40 lat pracy może uzbierać około 100 000 PLN. Program wchodzi w życie 1 lipca tego roku i wymaga od pracodawców oprócz logistycznego wdrożenia planu również odpowiedniego zarządzenia budżetem. Jak zatem pracodawcy powinni przygotować się do tych zmian?
Punktem wyjścia dla każdego pracodawcy będzie uwzględnienie wydatków na PPK w planie finansowym firmy na dany rok, a także wybór instytucji finansowej. Większość firm, które w pierwszej kolejności przystąpią do PPK utworzyło już odpowiednie rezerwy. Przygotowanie do Pracowniczych Planów Kapitałowych można podzielić na dwie fazy. Pierwsza z nich realizowana jest w porozumieniu z reprezentacją pracowników najpóźniej na jeden miesiąc przed terminem, w którym pracodawca jest zobligowany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Końcową datą na zawarcie umowy na zarządzanie PPK jest 25 października 2019 r. Z kolei druga faza wykonywana jest jako autonomiczna decyzja pracodawcy o wyborze zarządzającego w przypadku braku porozumienia z pracownikami, która powinna zostać udokumentowana.
– W mojej opinii oprócz przygotowania budżetu dla realizacji programu PPK najważniejsze wyzwanie dla pracodawcy to przedstawienie pracownikom korzyści z takiego programu i wspólny wybór firmy zarządzającej. To pozwoli na szeroki udział zatrudnionych w danej firmie czy przedsiębiorstwie w PPK. Kolejnym zadaniem, które stoi przed pracodawcami będzie dostosowanie systemów kadrowo-płacowych oraz przypisanie pracowników do PPK w danej firmie. Właściciel firmy będzie musiał również informować pracowników o instytucji zarządzającej aktywami, udzielać informacji o PPK, a także finansować i ewidencjonować wpłaty do planu – tłumaczy prof. Marcin Dyl, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami.
Pracownicze Plany Kapitałowe wiążą się także ze zmianami w działach HR, które przede wszystkim powinny objąć proces rekrutacji i wdrażania pracowników, zarządzanie zasobami ludzkimi, kompetencjami, formatem szkoleniowym. Pracodawcy powinni również zwrócić uwagę na problematykę rekrutacji pracowników innych narodowości oraz ponoszenie kosztów ich adaptacji w środowisku pracy. Analizy wymagać będzie również sytuacja pracowników 55+, pod kątem ich zachowań i funkcjonowania w warunkach wdrożenia nowego modelu oszczędzania.
Mimo, że PPK wymagają zgromadzenia odpowiedniego budżetu i przygotowania kadry, plan może umożliwić pracodawcom pozyskanie najlepszych pracowników, ale także zwiększenie lojalności już obecnych w firmie.
Autorem raportu jest prof. Marcin Dyl, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami.
Mój pracodawca na pewno nie zbiednieje od PPK, i tak premi nikt nie widział przez 4 lata to akurat będzie się musiał teraz wykazać i coś dołożyć