Informacje dnia

Kompozytowy most od Mostostalu wyróżniony

Com-bridge

Com-bridge

Jeden z nielicznych w Europie i największy na świecie pod względem rozpiętości przęsła innowacyjny most wybudowany z materiałów kompozytowych znalazł się w finale Konkursu Polski Produkt Przyszłości. O prestiżowy tytuł przyznawany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości walczy 40 innowacyjnych projektów. Patronat honorowy nad konkursem sprawuje Ministerstwo Rozwoju.

To już XIX edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości”, który swoją premierę miał w 1997 roku. Od 2002 roku jego organizatorem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, a głównym celem jest promocja i upowszechnianie osiągnięć twórców innowacyjnych produktów (wyrobów i technologii), które mają szansę zaistnieć na rynku. Konkurs przeprowadzany jest w trzech kategoriach – produkt przyszłości jednostki naukowej, produkt przyszłości przedsiębiorcy oraz produkt przyszłości konsorcjum: jednostka naukowa-przedsiębiorca. W tej ostatniej kategorii znalazł się innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP, który powstał w ramach projektu badawczego Com-bridge.

Budowa mostu zakończyła się w grudniu 2015 r. Od tego czasu przeprawa jest użytkowana. Odbywa się walidacja podstawowych parametrów eksploatacyjnych w skali demonstracyjnej w warunkach rzeczywistych. Przedsięwzięcie zrealizowało konsorcjum kierowane przez Mostostal Warszawa SA wspólnie z firmą Promost Consulting z Rzeszowa oraz Politechniką Rzeszowską i Politechniką Warszawską. Za projekt po stronie Mostostalu Warszawa był odpowiedzialny zespół Działu Badań i Rozwoju w składzie: Juliusz Żach, Lech Własak oraz Piotr Świeżewski.

Most Com-bridge został zaprojektowany pomimo braku obowiązujących norm dla konstrukcji kompozytowych. Łączyło się to z koniecznością przeprowadzenia licznych badań materiałowych elementów mostu oraz ostatecznie próbnego obciążenia mostu. Wyniki wszystkich badań potwierdziły wysoką sztywność, wytrzymałość oraz przede wszystkim wysokie bezpieczeństwo konstrukcji. Projekt Com-bridge utworzył niszę dla tworzyw sztucznych oraz zademonstrował dojrzałość technologii mostów kompozytowych.

Obecnie trwają prace nad zwiększeniem możliwości produkcyjnych. Mostostal Warszawa posiada zaplecze produkcyjne niezbędne do wytwarzania belek konstrukcyjnych z kompozytów. Od momentu otwarcia mostu do firmy trafiło 5 zapytań ofertowych na budowę kolejnych obiektów tego typu (zarówno z Polski jak i spoza). Pierwsze komercyjne realizacje planowane są po zakończeniu projektu, czyli
w 2017 r.