rynek nieruchomości komercyjnych na sprzedaż

Lokale handlowe na wynajem poszukiwane przez najemców. Czy kryteria wyboru uległy zmianie?

dieter-de-vroomen-452887-unsplash
Lokale handlowe na wynajem są sukcesywnie poszukiwane przez najemców. Czy kryteria wyboru uległy w ciągu kilku ostatnich lat wyraźniej zmianie? W ostatnich latach, kiedy Polacy mierzyli się z pandemią koronawirusa, zainteresowanie lokalami handlowymi do wynajęcia było mniejsze. Napływ uchodźców z Ukrainy zmienił jednak tę sytuację. Również krajowi przedsiębiorcy zaczęli powracać do rozwijania swoich biznesów.

Spis treści:
Pandemia koronawirusa w Polsce czasowo zamroziła rynek komercyjny
E-commerce konkurentem dla stacjonarnych lokali handlowych
Galerie handlowe muszą się bardziej starać
Najemcy lokali handlowych z nowymi kryteriami wyboru
W nowych osiedlach czekają lokale własnościowe
Właściciele nieruchomości otwarci na potrzeby najemców
Pandemia koronawirusa w Polsce czasowo zamroziła rynek komercyjny

Pandemia koronawirusa, z którą Polacy mierzyli się od 2020 roku, kiedy to wprowadzony został lockwown, odcisnęła swoje piętno na rynku nieruchomości komercyjnych. Zainteresowanie lokalami drastycznie spadło, ponieważ Polacy niemal z dnia na dzień zostali zamknięci w swoich domach. Dokonywanie zakupów w dużej części przeniosło się do Internetu, co spowodowało dynamiczny rozwój sektora e-commerce. Kosztem sklepów stacjonarnych, rozwinął się handel internetowy. Lokale handlowe na wynajem straciły zainteresowanie najemców. Sytuacja ta jednak była jedynie tymczasowa. Obecnie, kiedy lockdown już od dawna nie obowiązuje, Polacy ochoczo dokonują zakupów stacjonarnych. Z kolei przedsiębiorcy coraz częściej rozglądają się za lokalami handlowymi do wynajęcia.

E-commerce konkurentem dla stacjonarnych lokali handlowych

Oczywiście przedsiębiorcy mają świadomość, że lockdown, który obowiązywał w Polsce, odcisnął swoje piętno na zwyczajach zakupowych Polaków. W dalszym ciągu, pomimo otwarcia sklepów stacjonarnych, wiele osób pozostaje przy zakupach stacjonarnych. Osoby, które dawniej nie były przekonane do internetowej formy dokonywania zakupów, teraz chętnie zapełniają swoje zakupowe koszyki online. Niemniej stacjonarne sklepy także odzyskują kupujących. W dalszym ciągu wiele towarów Polakom wygodniej kupuje się stacjonarnie. Mowa tutaj o odzieży czy produktach spożywczych. Także wszelkie punkty usługowe przyciągają stacjonarną formą. Można więc powiedzieć, że kupujący podzielili się na zwolenników zakupów internetowych, oraz zwolenników zakupów stacjonarnych. Nie brakuje też osób, które chętnie dokonują zakupów zarówno w internecie, jak i w lokalach stacjonarnych.

Galerie handlowe muszą się bardziej starać

Galerie handlowe muszą w obecnych czasach bardziej starać się o najemców, przeprowadzając proces komercjalizacji. Z pandemii koronawirusa i lockdownu przedsiębiorcy w Polsce wynieśli pewną lekcję – czasami lepszym wyborem jest nie prestiżowa lokalizacja, lecz możliwość wejścia do lokalu prosto z ulicy. W okresie pandemii koronawirusa, kiedy poszczególne obostrzenia były luzowane, to galerie handlowe należały do nieruchomości, które długo borykały się z zakazem otwarcia lokali handlowych. Wynikało to z faktu, że aby dostać się do poszczególnych sklepów, kupujący musieli najpierw wejść do wspólnego pasażu, co było przez pewien czas niemożliwe. Natomiast sklepy, które posiadały wejście od ulicy, mogły z powodzeniem powrócić do prowadzenia działalności, przy uwzględnieniu obostrzenia co do ilości osób, jakie w tym samym czasie mogły przebywać we wnętrzu lokalu handlowego.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność w pojedynczych, mniej popularnych lokalach, zyskali większą popularność. Nawet po zniesieniu obostrzeń i ponownym otwarciu dużych centrów handlowych, wielu Polaków potrzebowało czasu, aby do nich powrócić. Mając to na uwadze, przedsiębiorcy przykładają większą uwagę do wyboru lokalizacji pod prowadzenie swojej działalności gospodarczej.

Najemcy lokali handlowych z nowymi kryteriami wyboru

Można powiedzieć, że preferencje przedsiębiorców przy wyborze lokalizacji lokai handlowych uległy modyfikacji. Przede wszystkim przedsiębiorcy częściej biorą pod uwagę bardziej kameralne lokalizacje. Zainteresowaniem cieszą się lokale handlowe w pasażach, w których wejście do poszczególnych lokali jest z ulicy. Popularnością cieszą się także wolnostojące lokale handlowe, jednak tych na rynku jest stosunkowo niewiele. Także niewielkie obiekty komercyjne cieszą się zainteresowaniem przedsiębiorców. Galerie handlowe przyciągają raczej dużych, rynkowych graczy, którzy posiadają bardziej ugruntowaną pozycję na rynku oraz odpowiednie zabezpieczenie finansowe.
Atutem są lokale handlowe zlokalizowane na parterze, posiadające duże, przeszklone witryny sklepowe. Wartość dodaną stanowią również ogólnodostępne parkingi oraz lokalizacja blisko osiedli mieszkaniowych lub znaczących punktów handlowych.
Przedsiębiorcy zwracają uwagę również na wnętrze lokalu. Chętnie wynajmowane są lokale, które zostały urządzone w standardzie, jednak lokale wymagające remontu i odświeżenia także cieszą się zapytaniami. Dla przedsiębiorców znaczenie ma również wielkość lokalu handlowego oraz podział pomieszczeń. Istotne jest też, czy w lokalu handlowym znajduje się toaleta. Ostatecznie cena jest kwestią bardzo ważną. Przedsiębiorcy weryfikuje nie tylko comiesięczny koszt najmu. Biorą pod uwagę również wysokość opłat za media, wysokość kaucji itp.
Podczas poszukiwań lokalu handlowego na wynajem przedsiębiorcy weryfikują, czy z punktu widzenia klientów będzie on atrakcyjnie położony oraz bezpieczny. Powinien więc posiadać odpowiednio dużą powierzchnię, aby zapewnić klientom swobodne poruszanie się.
Dodatkową ważną rzeczą jest dostęp do lokalu dla osób niepełnosprawnych. Podjazd i szerokie drzwi wejściowe to w tym wypadku istotny czynnik wyboru.

W nowych osiedlach czekają lokale własnościowe

W nowo powstajacych inwestycjach mieszkaniowych deweloperzy budują nie tylko mieszkania, ale również lokale handlowo-usługowe. Są one najczęściej zlokalizowane na parterze i posiadają duże witryny okienne. Deweloperzy przeznaczają te lokale na sprzedaż. Inwestorzy, którzy planują prowadzić własną działalność i dysponują odpowiednim budżetem, mogą pokusić się o nabycie takiego lokalu. W takiej sytuacji staje przed nimi alternatywna opcja zarobku. Mogą bowiem samodzielnie prowadzić swoją działalność w ramach lokalu, lub przeznaczyć lokal na wynajem i czerpać z tego tytułu stałe, comiesięczne przychody. W zależności od wielkości lokalu, mogą także podzielić go na dwie części, i jedną z nich przeznaczyć na własną działalność gospodarczą, a drugą pod wynajem. Takie rozwiązanie zabezpieczy właściciela lokalu i dostarczy mu stałe, bezpieczne przychody.

Właściciele nieruchomości otwarci na potrzeby najemców

Właściciele nieruchomości handlowych zdają się dostrzegać potrzeby lokalowe potencjalnych najemców i odpowiednio na nie reagować. Dostosowują oni swoje lokale w taki sposób, aby były one atrakcyjne w oczach potencjalnych najemców.
Na zmienione preferencje reagują także inwestorzy, którzy realizują nowe projekty inwestycyjne. Projektują oni nowe inwestycje w taki sposób, aby w przyszłości przedsiębiorcy mogli z nich korzystać w sposób swobodny.
Czy sektor komercyjny w segmencie lokali handlowych na wynajem czekają jeszcze przemiany? Z pewnością sektor ten będzie się stale dopasowywał do bieżących potrzeb najemców. Właściciele lokali będą starali się dopasowywać do bieżących trendów rynkowych, aby ich nieruchomości pozostawały atrakcyjne w oczach najemców.

Redakcja
Komercja24.pl


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora