– Wybór odpowiedniej lokalizacji pod obiekt przemysłowy to bardzo złożona i indywidualna kwestia. Warto poświęcić jej sporo czasu i uwagi, bo właściwa decyzja lokalizacyjna może przesądzić o sukcesie konkretnej firmy – pisze Joanna Sinkiewicz, Dyrektor ds. Kluczowych Klientów i Reprezentacji Najemców w dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych Cushman & Wakefield w tekście dla portalu nieruchomości.rp.pl
Ekspert podkreśla, że należy wybrać lokalizację tak, aby wartość użytkowa tego elementu sieci logistycznej była możliwie najwyższa. C&W proponuje uwzględnienie następujących kwestii:
- wymagań transportu i siatki logistycznej,
- wymagań związanych z dostępnością i kosztem zatrudnienia,
- dostępności magazynów i warunków czynszowych w konkretnych regionach
Kolejna sprawa to rynek pracy: – Konieczność zatrudnienia kilkuset lub kilku tysięcy osób powoduje, że nawet sąsiedztwo głównych arterii komunikacyjnych czy dużych rynków zbytu nabiera drugorzędnego znaczenia. Widać to wyraźnie po bliższej analizie polskiej mapy magazynowej – firmy produkcyjne bardzo często decydują się na najem obiektów w miejscowościach mniejszych, ale gwarantujących odpowiedni rynek potencjalnych pracowników. Przykładem może być Manuli w Radomsku czy Pilkington w okolicach Sandomierza.- pisze Joanna Sinkiewicz.
Co ważne, dynamiczny rozwój polskiego rynku magazynowego powoduje, że nowoczesne powierzchnie są coraz częściej dostępne również w mniejszych miastach, takich jak Lublin, Rzeszów, Bydgoszcz czy Szczecin. Maleją także różnice w kosztach najmu. Tym samym znaczenie ostatniego elementu spada, zyskują za to dwa pierwsze czynniki.
Ekspertka przeanalizowała zapotrzebowanie związane z magazynami dla branży e-commerce, która w Polsce dynamicznie się rozwija. W grę wchodzą
- Elementy związane z lokalnym rynkiem pracy, tj. dostępność siły roboczej i jej koszt. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę bardzo duże zapotrzebowanie tej grupy najemców na personel.
- Sąsiedztwo nowoczesnej infrastruktury drogowej, przede wszystkim głównych arterii komunikacyjnych. Również ulokowanie magazynu w niewielkiej odległości od odbiorcy końcowego czy bliskość firm kurierskich mogą sprzyjać budowaniu przewagi wynikającej ze sprawnej obsługi zamówień internetowych