komentarze, opinie, gospodarka

Magazyny: siła rynku tkwi w e – commerce

abandoned-2041218_640

Ubiegły rok okazał się rekordowy dla polskiego rynku przemysłowo-logistycznego, a prognozy na 2018 są jeszcze lepsze. Z raportu CBRE „Poland Industrial MarketView” wynika, że obecnie w budowie znajduje się ok. 1,4 mln mkw., z czego na 34% powierzchni magazynowych nie ma podpisanych umów najmu.

Oznacza to, że deweloperzy wykorzystują dobrą koniunkturę i budują na zapas. Ponadto eksperci CBRE podkreślają, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zauważalne będzie rosnące zainteresowanie nowymi lokalizacjami przy zachodniej granicy – w Zielonej Górze, Świebodzinie i Świecku, a jedną z głównych sił napędowych rozwoju sektora przemysłowego będzie e-commerce.

Rynek przemysłowy i logistyczny w Polsce – IV kw. 2017 roku

Według raportu CBRE „Poland Industrial MarketView”, który podsumowuje rynek przemysłowo-logistyczny w Polsce w 2017 roku, na rynku znajduje się obecnie 13,4 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej, czyli o 22% więcej niż w 2016 roku. W ciągu 12 miesięcy deweloperzy dostarczyli na rynek aż 2,27 mln mkw. nowej powierzchni magazynowej, rejestrując najwyższy wynik w historii. Dynamiczny rozwój rynku został zarejestrowany we wszystkich regionach Polski, wśród których najbardziej wzbogacił się rynek warszawski (o 495 tys. mkw.) oraz Śląsk, gdzie wybudowano aż 357 tys. mkw. Efektem dużej aktywności inwestorów jest podpisanie umów najmu na ponad 4,52 mln mkw., co oznacza 29% wzrost względem 2016 roku. Na pozycję lidera wśród najemców magazynów wysuwa się e-commerce – w 2017 roku 3 największe transakcje zostały podpisane przez firmy z tej branży.

Polski rynek jest konkurencyjny pod względem kosztów pracy i warunków najmu oraz dostępności gruntów, co przyciąga do naszego kraju kolejnych inwestorów, m.in. z branży e-commerce. Eksperci CBRE podkreślają, że właśnie ta branża będzie jedną z głównych sił napędowych szybkiego rozwoju sektora przemysłowego w 2018 roku. Z raportu Interaktywnie.com „E-COMMERCE” wynika, że wartość sprzedaży w polskim Internecie w 2017 roku wyniosła 40 mld zł, a zdaniem przewodniczącego rady Izby Gospodarki Elektronicznej w 2018 roku wzrośnie o ponad jedną piątą i przekroczy granicę 50 mld zł. – Zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów sprawiły, że zakupy internetowe, a z nimi branża e-commerce, wystrzeliły w górę. Sektorowi pomogą również nowe przepisy prawne, które nakazują zamykanie centrów handlowych w niedziele. To z pewnością będzie miało swoje odbicie w rynku powierzchni magazynowych – mówi Beata Hryniewska z CBRE.