TXM SA w restrukturyzacji zarządzająca siecią sklepów dyskontowych opublikowała sprawozdanie finansowe za 2019 r. oraz 1Q 2020. W minionym roku skonsolidowane obroty wyniosły 223,3 mln zł, a przez pierwsze trzy miesiące tego roku osiągnęły poziom 32 mln zł. Wynik tego roku obarczony jest też już lockdown-em jaki miał miejsce przez połowę marca. W efekcie pandemii COVID-19 konieczna była natychmiastowa modyfikacja strategii i dostosowanie jej do bieżącej sytuacji.
Miniony rok był dla Grupy TXM okresem wdrażania programu restrukturyzacyjnego przygotowanego wspólnie z firmą doradczą Ernst & Young.
„W ramach działań biznesowych w 2019 roku pierwszym krokiem było wyeliminowanie wszelkich operacji, które powodują wypływ gotówki. W tym obszarze mieściło się zamknięcie 78 nierentownych sklepów TXM w Polsce, zakończenie działalności na rynkach zagranicznych oraz dalsza optymalizacja kosztów działalności we wszystkich obszarach czyli kosztów sieci sprzedaży, logistyki, marketingu oraz HQ” – powiedział Marcin Łużniak, Wiceprezes TXM S.A. w restrukturyzacji.
„Równolegle kluczowe były również działania, które spowodują wzrost sprzedaży i marży. W tym zakresie priorytetowe były zmiany wprowadzone w ofercie asortymentowej w celu jej optymalnego dostosowania do potrzeb grupy docelowej klientów. Wdrażana była także optymalna alokacja towarów w sieci sklepów oraz proces odsprzedaży starego zapasu” – dodała Agnieszka Smarzyńska, Wiceprezes TXM S.A. w restrukturyzacji.
„Oceniamy, że we wszystkich trzech obszarach objętych programem naprawczym dotyczących naprawy biznesu, restrukturyzacji zobowiązań handlowych oraz stabilizacji finansowania bankowego zrealizowaliśmy w minionym roku zakładane cele. Trzy ostatnie miesiące spowodowały jednak diametralną zmianę sytuacji. W skali makroekonomicznej skutki wirusa COVID-19 są wyraźnie odczuwalne dla całej gospodarki globalnej, w tym również dla gospodarki w Polsce. Spadek przychodów w trzy dni o 90% i ich powolne odbudowywanie się obrazują skalę wyzwania przed jakim po raz kolejny stanął TXM. Musieliśmy dokonać natychmiastowej modyfikacji strategii krótkoterminowo aby przetrwać oraz długoterminowej aby dostosować się do nowego otoczenia” – podkreślił Marcin Łużniak. W celu dostosowania do nowej sytuacji zrewidowane zostały plany sprzedaży. Dostosowane zostały również poziomy zamówień oraz zagwarantowano ciągłość dostaw zarówno krajowych jak i importowych. Widoczne są już pozytywne efekty tych działań. Przyjęty plan sprzedaży od kwietnia 2020 r. jest realizowany z nadwyżkami.
„Bardzo ważnymi krokami milowym osiągniętym w ostatnim czasie było zatwierdzenie w czerwcu br. przed sąd układu z wierzycielami. oraz zawarcie wiążącej umowy restrukturyzacyjnej gwarantującej stabilność finansowania w długim okresie” – zapewnił Marcin Łużniak.
mat.pras.