Rynek mieszkań PRS w Polsce zaczął się intensywnie rozwijać, nie zmieniła nawet tego trwająca blisko dwa lata pandemia. W związku ze zwiększonym zainteresowaniem najmem instytucjonalnym należy odpowiednio zdefiniować wymagania i potrzeby najemców w zakresie designu i funkcjonalności przestrzeni. Dla projektantów wnętrz jest to nowe wyzwanie. Jak mu sprostać? Co jest kluczem do udanego projektu PRS?
Spis treści:
Przeformatowanie oczekiwań
Kluczowe aspekty w projektowaniu PRS
PRS a hotel – podobieństwa i różnice w projektowaniu
Przeformatowanie oczekiwań
Z jednej strony przedłużający się lockdown spowodował odpływ części najemców mieszkań z dużych miast. Wielu studentów i niektórych pracowników wróciło do rodzinnych domów na czas nauki zdalnej lub przejścia na home office. Pomimo pandemii COVID-19 rynek najmu instytucjonalnego przeżywa swoisty boom i odgrywa coraz istotniejszą rolę w planach inwestorów, którzy chcą kupować pakiety mieszkań. Aktualnie rynek najmu jest obecnie rynkiem najemcy, a niemal połowa z nich uznała, że pandemia wpłynęła na zmianę ich potrzeb mieszkaniowych. W wyniku pandemii szczególnie ważne stały się elastyczność i mobilność. Większą uwagę przywiązuje się także do standardu lokalu i możliwości przystosowania mieszkania do nowych funkcji, na przykład pracy z domu. Nie są to krótkotrwałe zmiany – eksperci przewidują, że rynek pracy nie wróci do statusu sprzed pandemii, a coraz więcej firm przejdzie na model hybrydowy.
Kluczowe aspekty w projektowaniu PRS
Skąd wziął się boom na PRS-y? Przede wszystkim segment został doceniony przez inwestorów, których wysokie standardy inwestycyjne prowadzą do podniesienia wartości mieszkań i ich jakości, co wiąże się również z wymaganiami osób i firm, które będą te mieszkania wynajmować – pakietowo lub jako usługę abonamentową. Ponadto PRS odpowiada na potrzeby użytkowników, oferując usługę łączącą zalety najmu długoterminowego, ze standardem i zaletami usługi hotelowej. Inwestorzy chcą dostarczać najemcom przestrzenie na wysokim poziomie designu i wykończenia, a zarazem funkcjonalne i elastyczne. Dodatkowo: atrakcyjne i dobrze zaplanowane części wspólne, wpisujące się w koncepcję Community Building – wzmacniają poczucie wspólnoty i budowanie wzięzi społecznych. Sam standard wykończenia wynika z lokalizacji danej inwestycji – jeśli daje ona możliwość przyciągnięcia klientów, którzy są gotowi zapłacić więcej za wynajem mieszkania, wtedy design wnętrz i użyte sprzęty oraz materiały będą realizowane w wyższym standardzie.
Inwestorzy z segmentu najmu instytucjonalnego oczekują od architektów kompleksowego wsparcia w całym procesie realizacyjnym. Istotą dla nich jest wysoka jakość wykończenia mieszkań. Coraz częściej stawiają na partnerów z doświadczeniem w projektowaniu i wykonawstwie powierzchni i obiektów hotelowych, ponieważ najemcy oczekują przemyślanej aranżacji i ciekawego designu. Z tego względu know-how zdobyte podczas pracy dla największych sieci hotelowych w Europie jest dla nas nie do przecenienia. Działamy w modelu design & build, co gwarantuje sprawne przeprowadzenie inwestycji od początku do końca przez jednego partnera i wprowadzenie nieruchomości na rynek zgodnie z założonym harmonogramem – mówi Wojciech Witek, członek zarządu Reesco Hospitality, współzałożyciel pracowni Iliard Architecture & Interior Design.
PRS a hotel – podobieństwa i różnice w projektowaniu
Projektowanie dla sieci hotelowych zawsze odbywa się w wyznaczonych ramach, które definiuje brandbook danej marki. Za brandem hotelowym podążają pewne standardy i skojarzenia z kolorem, materiałami i przestrzenią, których odbiorca usługi hotelowej może się spodziewać.
W projektowaniu PRS na poziom standardu i wybrany design wpływają przede wszystkim: profil potencjalnego najemcy i jego oczekiwania dotyczące lokalizacji oraz wyposażenia wnętrza. Inwestorowi łatwiej jest więc wybierać z kilku stylów designu, które mieszczą się w oczekiwanym standardzie oraz budżecie i wybrać najbardziej optymalny kosztowo, jakościowo i terminowo, a następnie dostosować go do szczegółowych potrzeb. W hotelach natomiast kierunek projektowania w pierwszej kolejności zazwyczaj wytycza brandbook sieci hotelowej, który narzuca pewne ramy designowi, np. w zakresie materiałów lub kolorów. Dopiero w następnym kroku myśli się o dobraniu materiałów i wyposażenia, które zmieszczą się w planowanym budżecie Można więc powiedzieć, że w PRS brandbook tworzy i wnosi do każdego projektu architekt, a w hotelach jest on gotowy i przed rozpoczęciem projektowania inwestor przekazuje go architektom – podkreśla Wojciech Witek.
Źródło: Grupa Reesco.