Mija bardzo dobry rok na rynku nieruchomości. Świadczą o tym dane: ponad 54 tys. rozpoczętych inwestycji, wzrost rynku dóbr luksusowych o 13%, rekordy Mieszkania dla Młodych.
2015 rok jest rekordowy pod względem rozpoczętych inwestycji. Z raportu Lion’s Banku wynika, że od stycznia firmy budowlane rozpoczęły 54 tysiące inwestycji. Tak dobrze nie było nawet w czasie ostatniego boomu w 2007 roku. Tomasz Wilczek, dyrektor generalny RED Real Estate Development zauważa, że najwięcej buduje się w segmencie popularnym, który znalazł odbicie w rządowym dofinansowaniu Mieszkanie dla Młodych. – Średnia za metr kwadratowy jest bardzo atrakcyjna, deweloperzy mają szeroką ofertę, a klienci duży wybór. Nie bez znaczenia pozostają niskie stopy procentowe, które skłaniają do zaciągania tanich kredytów oraz szukania alternatywnych form lokowania pieniędzy.
Rekordowa końcówka
Od września program Mieszkanie dla Młodych funkcjonuje w „nowej” formule. – Najważniejsza nowość to możliwość zakupu mieszkania na rynku wtórnym, na czym najbardziej skorzystali mieszkańcy małych miast. Mieszkanie dla Młodych stało się również bardziej prorodzinne. To przełożyło się na wyniki, które nigdy nie były tak dobre – mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży osiedla Alpha Park w Warszawie.Duże zainteresowanie najlepiej pokazują liczby. O ile w sierpniu (ostatni miesiąc przed zmianami) do Banku Gospodarstwa Krajowego wpłynęły wnioski na 33,7 mln zł, o tyle we wrześniu było to już 84,14 mln zł, a w październiku i listopadzie odpowiednio 123,5 mln zł i 125,1 mln zł.
Dodatkowe zalety
Bieżący rok pokazuje jeszcze jedną ważną tendencję – Polacy coraz chętniej decydują się na inwestycje luksusowe. Wartość takich dóbr w 2015 roku szacowana jest na 14,3 mld zł – wynika z szacunków firmy KPMG. To wzrost o 13% w porównaniu z 2014 rokiem. Co więcej, wszystko wskazuje, że tendencja wzrostowa się utrzyma i do 2018 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrośnie o 17%, osiągając poziom niemal 17 mld zł. – Nasze doświadczenia pokazują, że warto wsłuchiwać się w potrzeby rynku i oferować klientom rozwiązania najwyższej jakości – mówi Ewa Piechota, marketing manager Nowej Papierni, loftów, które powstały we Wrocławiu w dawnej fabryce papieru. – Duże zainteresowanie naszą inwestycją przekonało nas do dalszej rozbudowy naszego osiedla.