Mostostal Warszawa wygrał przetarg ogłoszony przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich i wybuduje ponad 6-kilometrową obwodnicę Strzyżowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 988. Inwestycję o wartości blisko 99 mln zł Mostostal Warszawa zrealizuje w ramach Grupy Kapitałowej razem z Mostostalem Kielce. Umowę na realizację projektu z ramienia konsorcjum podpisali: Andrzej Goławski, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa, Krzysztof Rusiecki Prezes Zarządu Mostostal Kielce oraz Andrzej Paczek Dyrektor Handlowy Departamentu Infrastruktury Mostostalu Warszawa.
Władze Strzyżowa zabiegały o budowę obwodnicy od lat siedemdziesiątych XX wieku. Inwestycja wreszcie ruszy, a wykonawcą nowej trasy będzie Grupa Mostostal Warszawa. Oficjalnie umowę
z władzami Województwa Podkarpackiego oraz Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich podpisano 17 stycznia br. podczas Sesji Rady Powiatu. To największe wartościowo zadanie planowane do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Ponadto, obwodnica Strzyżowa będzie spełniać ważną funkcję ponadlokalną: usprawni bowiem komunikację nie tylko pomiędzy stolicą województwa a południowymi powiatami regionu, ale także powiatami wschodniej Małopolski oraz w kierunku Słowacji i południowej Europy.
Obwodnica Strzyżowa będzie częścią drogi wojewódzkiej nr 988, a jej przebieg przez obszary zabudowane, rolne oraz tereny nieużytkowane ma skierować ruch tranzytowy poza centrum miasta oraz usprawnić łączność drogową na odcinku Babica – Twierdza. Ponad sześciokilometrowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy G z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy.
– Strategia spółki zakłada budowanie przewagi rynkowej poprzez dywersyfikację portfela zleceń, co jest możliwe dzięki naszym unikalnym referencjom w różnorodnych obszarach rynku – podkreślił Prezes Mostostalu Warszawa Andrzej Goławski. – Podpisany przez nas kontrakt jest dowodem na skuteczność tych działań i pozwoli wzmocnić pozycję firmy na rynku drogowym. Budowa obwodnicy w Strzyżowie ma duże znaczenie dla infrastruktury lokalnej. Podkreślenia wymaga fakt realizacji tego przedsięwzięcia wspólnie z Mostostalem Kielce. To świadczy o silnej pozycji naszej Grupy Kapitałowej, która skutecznie potrafi wykorzystywać efekt synergii i efektywnie posługuje się dostępnymi zasobami – dodał.
Mostostal Warszawa posiada bogate doświadczenie w projektach infrastrukturalnych i budowie dróg. Jest wykonawcą największego kontraktu drogowego w Polsce – odcinka drogi ekspresowej S8 od węzła „Konotopa” do węzła „Prymasa Tysiąclecia” (inwestycja o wartości 2,2 mld zł), a także obwodnicy Kielc, Opalenicy, Koszalina czy Wojnicza. Mostostal Kielce specjalizuje się w wykonawstwie i montażu konstrukcji stalowych, a odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, produkuje i montuje dziesiątki mostów i wiaduktów stalowych rocznie.
W ramach umowy, której wartość wynosi 98 077 960,70 zł brutto przewidziana jest budowa zarówno jednopoziomowych (typu rondo, skanalizowanych lub zwykłych) jak i dwupoziomowych (m.in. w formie wiaduktów) skrzyżowań z drogami i linią kolejową. Lokalnie w strefie skrzyżowań pojawią się dodatkowe pasy lewoskrętów, włączeń i wyłączeń. W sumie ma powstać około 25 obiektów inżynierskich, w tym: 5 mostów (3 na Wisłoku i po jednym obiekcie przez: rzekę Stobnica i potok Różanka), wiadukty drogowe oraz przepusty.
Inwestycja będzie obejmowała również:
– budowę dróg dojazdowych (serwisowych),
– zabezpieczenie terenów zagrożonych osuwiskami,
– budowę chodników w obrębie skrzyżowań i zatok autobusowych oraz przebudowę istniejących,
– budowę zatok autobusowych,
– budowę oświetlenia w rejonie skrzyżowań typu rondo i skrzyżowań dwupoziomowych,
– budowę urządzeń ochrony środowiska, m.in.: ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń oczyszczających wody opadowo – roztopowe, zieleni izolacyjnej – w zależności od wskazań decyzji środowiskowej,
– budowę układu odwodnienia drogi,
– budowę/przebudowę lub zabezpieczenie wszystkich kolidujących urządzeń infrastruktury zewnętrznej występujących w obszarze inwestycji,
– wykonanie oznakowania drogi oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Strzyżowa ma powstać do końca października 2019 r. Za realizację inwestycji odpowiedzialny będzie Departament Infrastruktury Mostostalu Warszawa pod dyrekcją Grzegorza Krzystańskiego.