Wzrost sprzedaży samochodów, części zamiennych i paliw nie pozostawia wątpliwości – Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków motoryzacyjnych w Europie.
Działalność sektora automotive w znacznym stopniu rzutuje na kondycję innych istotnych branż, w tym logistyki, transportu, a także nieruchomości. Ma też stały wpływ na sposób funkcjonowania największych aglomeracji i ich mieszkańców. O szansach oraz wyzwaniach na styku motoryzacji i logistyki dyskutowało kilkudziesięciu uczestników pierwszego śląskiego AutoLogic Day, który odbył się 26 września br. w Tychach z inicjatywy firm CBRE i Goodman.
Branża motoryzacyjna to jeden z filarów polskiej gospodarki, współtworzący znaczący odsetek PKB (w 2017 roku ok. 8%) i bezpośrednio utrzymujący kilkaset tysięcy miejsc pracy – 10% wszystkich osób zatrudnionych w przemyśle (w latach 2007-2016 liczba ta wzrosła blisko o 50%). W 2017 roku wartość sektora wyniosła niemal 150 mld złotych, z czego niemal 85 mld dotyczyło producentów i dystrybutorów części. To także jedna z głównych gałęzi polskiego eksportu, która zaopatruje wiodące światowe marki producentów pojazdów.
Lokalizacja AutoLogic Day nie była przypadkowa. Niemal dwie trzecie inwestycji w Katowickiej Strefie Ekonomicznej, do której należy również podstrefa tyska, dotyczy działalności w branży motoryzacyjnej. Firmy automotive są jednym z głównych motorów napędowych branży nieruchomości przemysłowych na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim – według raportu CBRE „Poland Industrial Destinations 2019” w regionie znajduje się obecnie ponad 2,6 mln mkw. powierzchni logistycznych, magazynowych i produkcyjnych, a kolejne ponad 0,5 mln mkw. jest w budowie, co plasuje go na podium wśród największych rynków regionalnych w Polsce (łączne zasoby w kraju w pierwszej połowie 2019 r. wyniosły: 16,7 mln mkw. w budynkach istniejących i 2,2 mln mkw. w budowie).
„Górny Śląsk i Zagłębie to region, który wyróżnia się bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturą drogową – krzyżują się tu autostrady A1 i A4, zapewniające dogodne połączenie z resztą kraju, a także z naszymi południowymi i zachodnimi sąsiadami. Dalsza rewitalizacja terenów pogórnicznych oraz wykorzystanie terenów inwestycyjnych wzdłuż kluczowych szlaków komunikacyjnych, w tym także drogi ekspresowej S1 i Drogowej Trasy Średnicowej, to szansa na dalszy rozwój zaplecza logistyczno-produkcyjnego dla firm automotive, które pozwoli im skutecznie docierać do klientów w kraju i zagranicą” – powiedział podczas AutoLogic Day Mikołaj Walkowski, Associate Director w CBRE.
Organizatorami pierwszego śląskiego AutoLogic Day były firmy CBRE oraz Goodman. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Jego partnerem był również Fundusz Górnośląski S.A. oraz Dealer BMW Sikora.