Nieruchomości dostępne w opcji najmu instytucjonalnego interesują obcokrajowców. W Polsce z roku na rok rośnie liczba zameldowanych obcokrajowców, co stwarza nowe możliwości i wyzwania dla rynku nieruchomości. Swój udział ma tutaj wzrost popularności najmu instytucjonalnego, znanego jako PRS. Zainteresowanie tym modelem napędza rozwój oferty dostosowanej do potrzeb imigrantów.
Obcokrajowcy szukają wynajmu
Polska stała się jednym z głównych celów migracji w Europie Środkowej, a napływ imigrantów przyczynia się do dynamicznych zmian na rynku nieruchomości. W ostatnich latach nasz kraj przyciągnął zarówno nowych pracowników z krajów sąsiednich, jak i z bardziej odległych regionów świata. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podaje, że liczba zarejestrowanych w Polsce cudzoziemców wyniosła na koniec 2023 roku 1 127 744 osoby. W ciągu 12 miesięcy przybyło ich 64 483, co oznacza wzrost o 6,1 proc. w relacji r./r. Najwięcej przyjezdnych odnotowaliśmy natomiast z Białorusi (21,3 tys.), Ukrainy (13,4 tys.) oraz Indii (4,6 tys.). Większość z nich osiedla się w największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław czy Gdańsk.
Wraz ze wzrostem liczby obcokrajowców, z roku na rok rośnie też liczba zainteresowanych wynajmem mieszkań. Coraz więcej imigrantów, w szczególności młodych profesjonalistów i studentów, wybiera wynajem zamiast zakupu mieszkania, co jest związane z mobilnym trybem życia oraz chęcią zachowania pewnej elastyczności. Oprócz tego wynajem staje się atrakcyjną opcją dla osób, które nie mają jeszcze pewności co do długości swojego pobytu w Polsce.
Rosnące zainteresowanie najmem polskich mieszkań przez obcokrajowców wynika m.in. z rozwijającej się infrastruktury i coraz wyższych standardów życia w naszych miastach. Zwiększająca się liczba międzynarodowych korporacji oraz uczelni wyższych przyciąga zagranicznych pracowników i studentów, co dodatkowo wpływa na wzrost popytu na mieszkania na wynajem. Ponadto rosnąca konkurencja na rynku najmu sprawia, że właściciele mieszkań starają się dostosowywać swoje oferty do potrzeb imigrantów, oferując mieszkania w pełni umeblowane, z dostępem do nowoczesnych udogodnień, takich jak szybki internet, co jest szczególnie ważne np. dla osób pracujących zdalnie. W efekcie rynek najmu w Polsce staje się coraz bardziej zróżnicowany i odpowiada na różnorodne potrzeby najemców z różnych kultur i środowisk.
PRS atrakcyjny dla obcokrajowców
Na popularności zyskuje przez to m.in. najem instytucjonalny. Dla osób, które przyjeżdżają do Polski na krótki okres lub nie znają dobrze lokalnych przepisów i realiów rynku, jest to opcja o wiele bardziej bezpieczna i komfortowa, aniżeli tradycyjny wynajem od prywatnych właścicieli. Dzięki PRS, obcokrajowcy mogą liczyć na transparentne warunki najmu, jasne zasady dotyczące opłat i umów oraz wsparcie w razie jakichkolwiek problemów związanych z wynajmowanym mieszkaniem. Najem instytucjonalny gwarantuje standardy, których indywidualni właściciele często nie są w stanie zapewnić, co sprawia, że jest on szczególnie atrakcyjny dla osób z zagranicy, ceniących sobie stabilność i przewidywalność warunków umowy – Najem instytucjonalny oferuje obcokrajowcom liczne korzyści, które wyróżniają go na tle tradycyjnych form wynajmu. Po pierwsze, stabilność – w przypadku PRS najemcy mogą być pewni, że ich umowa najmu jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, a warunki najmu są jasno określone od samego początku. To szczególnie ważne dla osób, które nie znają polskiego prawa, a także dla tych, którzy planują dłuższy pobyt w kraju. Po drugie, wysokie standardy – mieszkania w ramach PRS są nowoczesne, dobrze utrzymane i wyposażone w niezbędne udogodnienia, co znacznie ułatwia adaptację do nowego miejsca zamieszkania. Ponadto PRS oferuje również usługi dodatkowe, takie jak serwis techniczny czy ochronę, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa najemców. Wreszcie, transparentność warunków – wszystkie zasady dotyczące opłat, kaucji, czy ewentualnych kosztów dodatkowych są jasno określone w umowie, co eliminuje ryzyko nieporozumień – mówi Marlena Biardzka, Manager Sprzedaży i Marketingu LifeSpot.
Autor: LifeSpot. [fragment artykułu]
Źródło: Prime Time PR
materiał prasowy