Zaledwie kilkanaście minut trwa teraz procedura pozyskania mapy z powiatowego zasobu geodezyjnego. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Rzeszowie uruchomił elektroniczny system, dzięki któremu osoba posiadająca grunty na terenie powiatu rzeszowskiego nie musi już pojawiać się w urzędzie osobiście. To wygodne i praktyczne udogodnienie, które w czasie pandemii nabiera szczególnego znaczenia.
Mapa ewidencyjna i zasadnicza oraz wypis z rejestru gruntów – o takie dane najczęściej prosi petent pojawiający się w urzędzie. Te informacje są mu potrzebne np. w przypadku sprzedaży nieruchomości lub przekazania darowizny. Tak, jak do tej pory, wszystkie formalności można załatwić bezpośrednio, pojawiając się w urzędzie. Teraz jednak pojawiła się jeszcze możliwość skorzystania z drogi elektronicznej.
– Do tej pory procedura załatwienia takiej sprawy była czasochłonna. Petent osobiście musiał pojawić w urzędzie, aby złożyć wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntów lub mapy, a dokumenty te były wystawiane w formie papierowej. Od kwietnia br. na Geoportalu Powiatu Rzeszowskiego wdrożyliśmy nowe e-usługi, dzięki którym petent w ciągu zaledwie kilkunastu minut może załatwić swoją sprawę bez wychodzenia z domu – mówi Mirosław Chmiel, dyrektor Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK).
Dzięki takiemu rozwiązaniu, każdy użytkownik – po uiszczeniu wymaganej opłaty – może teraz także drogą elektroniczną otrzymać potrzebną mu mapę lub wypis. Wysokość opłat określa ustawodawca. W sytuacji, kiedy konieczne jest wybranie dokumentu zawierającego dane osobowe, potrzebna jest jednak weryfikacja wnioskodawcy. Taką weryfikację także można jednak uzyskać drogą elektroniczną, m.in. dzięki coraz bardziej popularnemu i używanemu „profilowi zaufanemu”.
Sprawnie, szybko, profesjonalnie
Wdrożenie nowych e-usług znacznie usprawniło również pracę geodetów i rzeczoznawców majątkowych, którzy wykonują zlecenia na rzecz „zwykłego Kowalskiego”.
Do tej pory, aby geodeta mógł wykonać zlecenie dla indywidualnego odbiorcy, musiał m. in.: złożyć zgłoszenie roboty geodezyjnej w urzędzie, sporządzić dla klienta dokumentację techniczną, przekazać przygotowaną dokumentację urzędowi i poczekać na jej weryfikację. Cała procedura odbywała się przy tym w oparciu tylko o papierowe dokumenty. Po wdrożeniu operatu elektronicznego geodeta może złożyć te dokumenty w formie elektronicznej bez wychodzenia z biura. Z podobnymi utrudnieniami borykali się także rzeczoznawcy majątkowi. Z chwilą wdrożenia e-usług tego typu problemy przestały mieć znaczenie.
– Każde nowatorskie i skuteczne rozwiązanie usprawniające działania służb powiatowych jest dla nas wyjątkowo ważne, ponieważ zależy nam, aby mieszkańcy Powiatu Rzeszowskiego oraz osoby posiadające grunty na terenie naszego powiatu obsługiwani byli tak, jak na to zasługują, czyli: sprawnie, szybko i profesjonalnie. Nie sposób przy tym nie zauważyć, że wdrożone przez nas e-usługi nie wymagające osobistego kontaktu sprawiają, że dzięki temu, w dobie pandemii, wszyscy możemy poczuć się bardziej bezpieczni – mówi Józef Jodłowski, Starosta Rzeszowski.
Jednostka organizacyjna Powiatu Rzeszowskiego jaką jest Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Rzeszowie realizuje zadania służby geodezyjnej i kartograficznej wykonywanej przez Starostę Rzeszowskiego na podstawie ustawy „ Prawo geodezyjne i kartograficzne”. Przed pandemią koronawirusa obsługiwała ok.150 osób dziennie. Wydaje przeszło 21 tys. dokumentów rocznie dla petentów (między innymi wypisów z rejestru gruntów i map). Przyjmuje do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego około 9 tys. operatów technicznych wykonanych przez geodetów uprawnionych. Uzgadnia około 1000 projektów rocznie skierowanych na narady koordynacyjne.
materiał prasowy