Jak pozyskać i zachować najlepszych pracowników? Niebagatelny wpływ na to ma kwestia odpowiednich biur – tak wynika z raportu Knight Frank pod tytułem „Global Cities:The 2016 Report”.
Naczelna teza dokumentu jest taka, że firmy, które pragną przyciągnąć najlepszych kandydatów i zatrzymać obecnych pracowników, muszą tworzyć powierzchnie biurowe, w których ich pracownicy będą chcieli pracować.
Autorzy „Global Cities:The 2016 Report” porównują wskaźniki powierzchni biurowej przypadającej na szefa do powierzchni biurowej przeznaczonej dla jego personelu administracyjnego. W Sydney szef i jego asystentka mają do dyspozycji taki sam metraż. W Londynie i Szanghaju natomiast powyższy wskaźnik wynosi 1,9 : 1, co oznacza, że na szefa przypada dwa razy więcej powierzchni niż na jego zespół. Różnica jest jeszcze wyraźniejsza w Hong Kongu: tam szef ma do dyspozycji aż cztery razy więcej powierzchni niż członkowie jego personelu administracyjnego.
Wskaźnik powierzchni (w stopach kwadratowych) przypadającej na członka kadry zarządzającej wyższego szczebla w agencji reklamowej w porównaniu do sekretarki | ||
Miasto | Wskaźnik Szef:Sekretarka | |
1 | Hong Kong | 4,00 : 1 |
2 | Waszyngton | 3,67 : 1 |
3 | Mumbai | 3,00 : 1 |
4 | Bengaluru | 2,40 : 1 |
5 | San Francisco | 2,25 : 1 |
=6 | Delhi | 2,00 : 1 |
=6 | Frankfurt | 2,00 : 1 |
=8 | Londyn | 1,88 : 1 |
=8 | Szanghaj | 1,88 : 1 |
=8 | Meksyk | 1,88 : 1 |
=8 | Melbourne | 1,88 : 1 |
12 | Madryt | 1,56 : 1 |
=12 | Nowy Jork | 1,50 : 1 |
=12 | Chicago | 1,50 : 1 |
=12 | Los Angeles | 1,50 : 1 |
=12 | Paryż | 1,50 : 1 |
=12 | Dublin | 1,50 : 1 |
18 | Sao Paulo | 1,43 : 1 |
19 | Pekin | 1,40 : 1 |
20 | Sydney | 1,00 : 1 |
Źródło:Knight Frank, Newmark Grubb Knight Frank |
Autorzy zaznaczają, że najnowsze pokolenie pracowników oczekuje, że biuro będzie stymulującym i przyjemnym miejscem do pracy, a także zapewnia udogodnienia mające sprawić, żeby pracownik traktował firmę jak drugi dom. Nowe trendy wytycza Sydney, gdzie już dziś prawie jedna trzecia (28%) wszystkich biur jest zaprojektowana zgodnie z zasadą activity-basedworking (ABW), polegającej na dzieleniu powierzchni biurowej na strefy przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań.
Andy Bugg, dyrektor WorkplaceConsultancy w Knight Frank: „Zauważyliśmy, że firmy, starając się spełnić oczekiwania najnowszej generacji pracowników, patrzą na inwestycje w powierzchnie biurowe z perspektywy długoterminowej. W miarę jak firmy zaczynają dostrzegać, że powierzchnię biurową można wykorzystać jako narzędzie do inspirowania i aktywizowania pracowników, postrzeganie biura jako kosztu działalności powoli odchodzi w przeszłość.”
Pełny raport „Global Cities:The 2016 Report” można znaleźć na stronie www.KnightFrank.com/GlobalCities