Rynek magazynowo-logistyczny jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem nieruchomości w Polsce. Jednak nawet specjaliści z branży nie zdają sobie często sprawy jak szybki jest to rozwój. Na koniec pierwszego półrocza tego roku całkowite zasoby nowoczesnych przestrzeni magazynowych w Polsce były niemal dokładnie dwukrotnie większe niż jeszcze pięć lat temu. Co więcej, rekordowa nowa podaż oraz ogromy wolumen projektów w budowie pokazują, że na razie rynek nie zamierza zwalniać.
„Tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, w ręce najemców przekazano magazyny o łącznej powierzchni prawie 1,1 mln m kw., co oznacza, że była to najlepsza pierwsza połowa roku w historii. W rezultacie na koniec czerwca całkowite zasoby nowoczesnych przestrzeni magazynowych w kraju osiągnęły poziom 16,75 mln m kw.” – Szymon Dołęga, Konsultant, Dział Analiz Rynkowych i Doradztwa.
Kto generuje popyt?
„W ciągu minionych pięciu lat ogromnym przełomem w kwestii zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe w Polsce jest dynamiczny rozwój firm z sektora e – commerce. Pojawienie się na polskim rynku międzynarodowych gigantów, takich jak Zalando czy Amazon, pomaga zagwarantować zrównoważoną relację pomiędzy podażą i popytem oraz znacząco przyczynia się do generowania nowych miejsc pracy i regionalnego rozwoju kraju. W poszukiwaniu powierzchni przemysłowych i logistycznych nadal aktywnie uczestniczą sieci handlowe, zakłady produkcyjne oraz firmy logistyczne. Ze względu na rozwój polskiego rynku magazynowego i jego rosnącą atrakcyjność pod względem optymalizacji kosztów dla zagranicznych koncernów, coraz częściej mamy również do czynienia z wyborem inwestycji zlokalizowanych w Polsce na główne centra przeładunkowe i logistyczne ogromnych, znanych na całym świecie firm” – Igor Roguski, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych, Europa Środkowo-Wschodnia.
Polska Centralna liderem wzrostu
Dostępność dróg i pracownika kreuje nowe lokalizacje
„Deweloperzy, zdając sobie z tego sprawę, poszukują alternatywnych lokalizacji oferujących większy dostęp do pracownika. Jednocześnie kluczowa dla branży pozostaje rozwinięta infrastruktura transportowa. Z tego względu obserwujemy w ostatnim czasie zjawisko „otwierania” nowych lokalizacji poprzez rozwój dróg ekspresowych i autostrad, czego najlepszym przykładem może być otwarcie w I kw. tego roku ogromnego centrum dystrybucyjnego (130 000 m kw.) dedykowanego gigantowi e-commerce – firmie Zalando. Centrum to położone jest pod Olsztynkiem w bezpośrednim sąsiedztwie niedawno oddanego fragmentu trasy S7” – Hanna Milczarek, Dyrektor, Magazyny i Logistyka, Rynki Kapitałowe