Obroty najemców w centrach handlowych w listopadzie 2022 r. były o 10,6% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 11,6%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 6,8%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 8,1%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 7,7%.
Wzrost obrotów w ważnych dla centrów handlowych kategoriach: gastronomia – 27,9%, wyposażenie domu z RTV i AGD – 12,2%, odzież – 4,6%.
W centrach handlowych klienci nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej. W tej kategorii obroty w listopadzie wzrosły o blisko 28%. Nadal chętnie kupowali też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje ponad 12% wzrost w tej kategorii w listopadzie. Z kolei moda odnotowała wzrost obrotów na poziomie 4,6%, w porównaniu do listopada 2019 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w listopadzie 2022 r. o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r. Z kolei w grudniu 2022 r. odwiedzalność była niższa o 6,6% w stosunku do grudnia 2019 r. W całym 2022 r. odwiedzalność osiągnęła 99,2% tej z 2019 r. Na tym wyniku zaważyły pierwsze trzy miesiące roku, w których obwiązywały obostrzenia sanitarne w postaci obowiązku noszenia maseczek w centrach handlowych. Zniesienie tego wymogu natychmiast przełożyło się na wzrost odwiedzalności.
Źródło: Polska Rada Centrów Handlowych.