300 mln zł – taki przychód ze sprzedaży swoich nieruchomości i atrakcyjnych terenów inwestycyjnych planują w tym roku PKP. Koleje mają na sprzedaż ponad 100 tys. hektarów gruntów, z czego 10-20 proc. można przeznaczyć pod nieruchomości komercyjne i mieszkaniowe. W sprzedaży są też dworce – aktualnie PKP ma ponad 2 tysiące takich obiektów, oraz mieszkania kolejowe – 30 tysięcy.
Koleje chcą pobić zeszłoroczny reokrd sprzedaży – a było to w sumie właśnie około 300 mln zł. PKP należy do największych posiadaczy gruntów w Polsce. Wiele z nich to atrakcyjne tereny inwestycyjne w centrach dużych miast, które dawniej pełniły funkcje kolejowe, ale obecnie już nie są spółce potrzebne.
Przykładem może być Warszawa i tereny po byłej stacji Warszawa Główna czy Odolany. Działalnością deweloperską ma się zajmować powołana pod koniec ubiegłego roku spółka zależna PKP SA ‒ XCity Investment. Do końca 2018 r. nowa spółka deweloperska ma mieć portfel nieruchomości o wartości 24 mld zł, a już w 2017 r. XCity ma być zdolne do samodzielnego pozyskiwania finansowania na rynku.
Obecnie do głównych projektów PKP należy zagospodarowanie warszawskiego Dworca Centralnego. Wkrótce ruszy kolejny etap prac związanych z przebudową hali centralnej oraz galerii zachodniej. Dzięki nim powstanie nowoczesna przestrzeń dla czekających na pociągi pasażerów, poprawi to też przychody z wynajmu lokali handlowych i usługowych.
‒