Inwestycje publiczne

Placemaking w Polsce – kreowanie krajobrazu polskich miast poprzez realizację nieruchomości komercyjnych wg najnowszych trendów

alexander-abero-OypnYfdiQgg-unsplash
Placemaking w Polsce staje się coraz bardziej istotny. Inwestorzy zwracają uwagę na kreowanie krajobrazu polskich miast poprzez realizację nieruchomości komercyjnych według najnowszych trendów.

Spis treści:
Czym jest placemaking?
Wspólna przestrzeń publiczna
Rynek nieruchomości komercyjnych a placemaking
Biurowce, które stawiają na przestrzeń publiczną
Zielone budynki nie tylko z nazwy
Deweloperzy wsłuchują się w potrzeby mieszkańców
Work-life balance

Czym jest placemaking?
Koncepcja placemakingu narodziła się w latach .60 w USA. Pojęcie to zostało wprowadzone przez Jane Jacobs i William H.Whyte, dwójki publicystów otwarcie krytykujących rozwój miast dostosowany pod rozszerzającą się zabudowę i ruch samochodowy, a wpływający na alienację lokalnej społeczności.
Placemaking jest pojęciem, pod którym kryje się koncepcja kształtowania publiczne przestrzeni. Przestrzeń ta nie powinna być stała. Istotne jest, aby mogła się ona zmieniać i dopasowywać do obecnie panujących w miastach trendów. Placemaking stanowi odpowiedź na zapotrzebowania mieszkańców aglomeracji miejskich. Istotną rolą placemakingu jest aktywacja i zaangażowanie w różne działania lokalnej społeczności. Efektem tych działań ma być wspólne kreowanie przez mieszkańców miejskiej tkanki, dostosowywanie jej do bieżących potrzeb na nadawanie jej najbardziej odpowiedniej funkcji i wyglądu. Efektem wspólnych działań mieszkańców jest budowanie i wzmacnianie więzi pomiędzy lokalną społecznością, bo c obecnych czasach jest bardzo istotne.

Wspólna przestrzeń publiczna
Zadaniem działań, za jakimi stoi placemaking, jest uświadamianie i włączanie do działań lokalnej społeczności w taki sposób, aby powstałe w wyniku ich wkładu miejsca stały się ośrodkami życia kulturowego i społecznego. Z miejsc takich mieszkańcy mogliby swobodnie korzystać, zacieśniając relacje międzyosobowe. Przestrzeń miejsca powinna być zabudowywana w taki sposób, żeby ludzie chcieli do niej wracać. Ma być kojarzona z miejscem przyjemnym, przestrzenią publiczną, w której miło spędza się czas.

Rynek nieruchomości komercyjnych a placemaking
Coraz częściej deweloperzy i prywatni inwestorzy zdają sobie sprawę z istotności budowania przestrzeni miejskich, z których będą mogli korzystać nie tylko najemcy budynków komercyjnych, ale również okoliczni mieszkańcy. Zauważalna jest tendencja do realizacji projektów komercyjnych, które uwzględniają wyodrębnienie przestrzeni publicznej.
Poza oczywistymi zaletami dla mieszkańców, takie inwestycje są korzystne również dla deweloperów. Przede wszystkim budowanie przestrzeni publicznej w ramach inwestycji komercyjnej sprawi, że obiekt będzie bardziej rozpoznawalny i lepiej przyjęty przez okolicznych mieszkańców. Inwestycja taka ma szansę na to, aby stać się wizytówką rejonu, co wpłynie na prestiż o ocenę obiektu w oczach potencjalnych najemców. Deweloperzy starają się w taki sposób projektować przestrzeń, aby była od dla okolicznych mieszkańców przyjemna w odbiorze, funkcjonalna i zachęcająca do odwiedzania. Dzięki takim działaniom, deweloperzy mogą spodziewać się lepszego przyjęcia inwestycji komercyjnej także przez przyszłych najemców obiektu. Przedsiębiorcy, którzy poszukują na przykład biura na wynajem, starają się znaleźć taką lokalizację, która będzie nie tylko korzystna dla firmy, ale również atrakcyjna dla przyszłych pracowników. Dobrze rozbudowana przestrzeń wspólna na terenie inwestycji sprawi, że pracownicy chętniej będą przebywać w tej przestrzeni, co może przełożyć się na większe zadowolenie z pracy i lepszą wydajność pracowników.

Biurowce, które stawiają na przestrzeń publiczną
W Polsce do użytku oddawanych jest coraz więcej biurowców, których deweloperzy stawiają na budowanie przestrzeni publicznej.
Przykładową inwestycją biurową tego rodzaju może być chociażby warszawski biurowiec Moje Miejsce. Inwestycja znajduje się na Dolnym Mokotowie. Jest to wielofunkcyjny obiekt komercyjny, łączący w sobie funkcje biurowe, mieszkalne i handlowe. Deweloper nie zapomniał o dobrze zaprojektowanej przestrzeni publicznej.
Inną przykładową inwestycją jest Brama Miasta w Łodzi. Projekt ten stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie okolicznych mieszkańców. Inwestycja zapewnia dostęp do wielofunkcyjnej przestrzeni otwartej, która dostępna jest dla wszystkich okolicznych mieszkańców. Dodatkowym atutem obiektu jest fakt, że inwestycja powstała zaledwie dwie minuty drogi od zrewitalizowanej zieleni miejskiej, Parku Moniuszki. Inwestycja wpisała się już w miejską tkankę i stanowi flagowy projekt, reprezentujący biznesową Łódź.

Zielone budynki nie tylko z nazwy
Inwestorzy realizujący nowoczesne projekty komercyjne starają się o uzyskanie dla swoich obiektów zielonych certyfikatów. Stanowią one poświadczenie, że projekt biurowy spełnia ekologiczne standardy. Posiadanie przez obiekty komercyjne tego rodzaju certyfikacji zwiększa pozytywny odbiór inwestycji nie tylko przez potencjalnych najemców, ale również społeczność lokalną.
W Polsce popularne są dwa systemy certyfikacji – BREEAM i LEED.
Certyfikat BREEAM (z ang.: Building Research Estabilishment Enviromental Assesment Metod) jest w chwili obecnej nabardziej popularnym systemem certyfikacji w Polsce. W ramach ubiegania się o certyfikat ocenie podlega cały proces inwestycyjny związany z danym projektem.
Drugim popularnym w Polsce systemem certyfikacji jest certyfikat LEED (a zng.: Leadership in Energy and Enviromental Design). W ramach procesu certyfikacji weryfikowany jest poziom spełnionych kryteriów, które określone zostały przez amerykańską organizację Green Buliding Council. Zadaniem systemu LEED jest ocena, w jaki sposób nieruchomości wpływają na środowisko naturalne.

Deweloperzy wsłuchują się w potrzeby mieszkańców
Coraz częściej deweloperzy, przed rozpoczęciem realizacji projektu inwestycyjnego, wsłuchują się w potrzeby okolicznych mieszkańców. Dzięki takiemu podejściu mogą podjąć się realizacji projektu, który zostanie dobrze przyjęty, co jest niezmiernie ważne dla opinii inwestycji. Ponadto oddanie do użytku obiektu komercyjnego, z którego będą mogli korzystać nie tylko najemcy ale również okoliczni mieszkańcy, sprawi, że obiekt będzie tętnił miejskim życiem i zyska większą popularność i rozgłos.

Work-life balance
Rozbudowa przestrzeni publicznej pozytywnie wpływa na sferę work-life balance biurowych pracowników. Możliwość skorzystania z dobrze zagospodarowanej przestrzeni publicznej odbija się pozytywnie na poczuciu zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Pracownicy, którzy mają przerwę, mogą wyjść na świeże powietrze, zrelaksować się, zjeść wspólny posiłek w otoczeniu zieleni. Takie spędzenie chwili wolnego czasu daje zupełnie inne odczucia, niż spożycie posiłku w biurowych ścianach, bez dostępu do słońca i przestrzeni.
W efekcie pracownik, którzy może w trakcie przerw w pracy korzystać z atrakcyjnej przestrzeni publicznej, wraca do swoich obowiązków bardziej wypoczęty, zmotywowany i zadowolony. To z kolei przekłada się na jego większą efektywność i jakość pacy. Jak więc widać, przestrzeń publiczna powstająca w ramach komercyjnych inwestycji, sprzyja nie tylko okolicznym mieszkańcom, ale również samym najemcom obiektów.

Redakcja
Komercja24.pl


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora