Świat nigdy nie zmieniał się tak szybko jak teraz. Dotyczy to także rynku nieruchomości, który dotąd był uważany za jedną z bardziej konserwatywnych gałęzi polskiej i globalnej gospodarki. Dziś jednak cyfrowe technologie, nowe oczekiwania społeczne i nagłe przemiany gospodarcze sprawiają, że zwinne i szybkie reakcje stają się palącą potrzebą branży.
W ostatnich latach obserwujemy zmiany demograficzne i społeczne widoczne w zachowaniach i stylu życia mieszkańców miast, a obecny kryzys wzmocni niektóre z tych zjawisk. Zarówno dojrzałe jak i nowe nieruchomości będą musiały uwzględnić aktualne potrzeby ludzi związane ze sposobem pracy, komunikacji, spędzania czasu i stylu życia. Potrzebne jest inteligentne i zintegrowane podejście do projektów, w którym zostaną uwzględnione wszystkie najważniejsze elementy, takie jak strategia, program funkcjonalny, design, marka inwestycji i jej branding.
Tomasz Bojęć, partner w ThinkCo i head of strategy PLACES
Decyzję o zawiązaniu kolektywu PLACES podjęliśmy kilka miesięcy temu, współpracujemy ze sobą od lat i znamy swoje słabe i mocne strony. Stosując formułę one-stop-shop doskonale się uzupełniamy tworząc prawdopodobnie najlepszą ofertę na rynku. Wraz z rozwojem epidemii wstrzymaliśmy się z ogłoszeniem naszej inicjatywy, ale dziś wiemy, że to jest ten moment, kiedy sektor nieruchomości szczególnie potrzebuje wszechstronnie doświadczonego i zorientowanego na cel partnera do działań strategicznych, marketingowych i sprzedażowych.
Wojciech Ponikowski, dyrektor zarządzający Futu i head of design PLACES
Przemysław Chimczak, partner w ThinkCo, który w PLACES pełni rolę head of research
W związku z epidemią branża nieruchomości nie może się dłużej ociągać, musi się w tempie ekspresowym zdigitalizować i nauczyć korzystać z cyfrowych innowacji. Chodzi tu znacznie więcej niż tylko o zdalną prace, ale o optymalizację procesów biznesowych, nowe narzędzia wspierające procesy budowy, sprzedaży i wynajmu i w zasadzie stworzenie nowej kultury z innowacją cyfrową. To jest dużo pracy i potrzebni są specjaliści nie tylko z głęboką wiedzą cyfrową, ale także znajomością specyfiki branży nieruchomości. To niezwykle rzadka kombinacja i dlatego dołączyliśmy do inicjatywy PLACES.
Bartosz Dobrowolski, współzałożyciel Proptech Foundation i head of technology PLACES
Wiodącym tematem na rynku deweloperskim stanie się mixed-use, które jest doskonałym rozwiązaniem na adaptację nieaktywnych już dzisiaj zabudowań i terenów. Po dużych inwestycjach w Warszawie, pora na miasta regionalne. Realizacje te jednak czeka ogrom wyzwań, takich jak właściwy dobór funkcji, odpowiednia ścieżka użytkowników i budowanie ich doświadczeń, a także właściwie zbudowana komunikacja, która trafiać będzie do wszystkich grup odbiorców, przy jednoczesnym zainteresowaniu inwestorów. Według ekspertów PLACES zdolność budynków oraz złożonych projektów inwestycyjnych do szybkiej zmiany funkcji oraz zaprojektowanie z wyprzedzeniem mechanizmów szybkiej ich adaptacji – to cechy najlepszych inwestycji bliskiej przyszłości.
Linkleaders – public relations i media dla nieruchomości komercyjnych
Proptech Foundation – wspiera cyfrową transformację branży real estate
ThinkCo – analizuje rynek i tworzy strategię miejsc
Współpraca w ramach jednego project managementu zapewnia interdyscyplinarną ofertę, tworząc doświadczenia, które przynoszą korzyści ludziom, firmom i środowisku.