Informacje dnia

PlanRadar o cyfrowym zarządzaniu roszczeniami budowlanymi

PlanRadar_zdjęcie_1
PlanRadar, wiodąca europejska platforma do zarządzania procesami, komunikacją i dokumentacją w budownictwie i nieruchomościach, opublikowała nowy raport. Badanie dokładnie analizuje cyfrowe zarządzanie roszczeniami i reklamacjami w projektach budowlanych. To właśnie one stanowią kluczową kwestię dla wielu przedstawicieli sektora i są stałym elementem większości projektów.

Inwestorzy, kierownicy projektów, inżynierowie, konsultanci, generalni wykonawcy i podwykonawcy często borykają się z konfliktami, które zazwyczaj są wynikiem błędnej interpretacji lub rozbieżnych oczekiwań. Ostatnie badania wykazały, że nieporozumienia i spory między ekspertami w sektorze budowlanym wcale nie są rzadkością i mogą wydłużyć czas budowy o nawet 10-30 proc., powodując tym samym konieczność przeróbek, które stanowią średnio 11 proc. całkowitego budżetu projektu. Oprócz bezpośrednich strat finansowych, wiele sporów kończy się w sądzie, powodując ogromne niedogodności dla wszystkich zaangażowanych stron.

Proste błędy powodem niełatwych konfliktów

Wśród najczęstszych przyczyn roszczeń budowlanych należy wymienić niekompletną dokumentację, wnioski o zmiany w trwających projektach, niewłaściwe planowanie prac budowlanych, a nawet coś tak podstawowego, jak słaba komunikacja między interesariuszami projektu. Takie z pozoru niegroźne zaniedbania mogą powodować tzw. efekt domina i skutkować poważnymi konsekwencjami.

Jak można rozwiązać ten problem? Cyfryzacja procesów w branży budowlanej i nieruchomości stała się sprawdzoną metodą usprawnienia całego cyklu życia projektu. Nie bez powodu rozwiązania digitalowe są coraz częściej wykorzystywane nawet na poziomie regulacyjnym w przetargach. Korzyści płynące z tych narzędzi są widoczne nie tylko w skuteczniejszej obsłudze roszczeń, ale przede wszystkim w zapobieganiu problemom.

Bliższe spojrzenie na sytuację pokazuje, że jednym z najbardziej krytycznych problemów w budownictwie i nieruchomościach jest ilość wymaganej dokumentacji, takiej jak pozwolenia, plany, umowy, kontrakty i raporty. Specjaliści zaangażowani w projekt muszą być na bieżąco z wszelkimi zmianami, a także muszą być w stanie sprawnie zarządzać wszystkimi tymi dokumentami. To zadanie ułatwia oprogramowanie PlanRadar, dzięki któremu wszystkie ważne pliki są przechowywane w jednej, bezpiecznej przestrzeni cyfrowej. Dane te są widoczne dla całego zespołu, co daje użytkownikom możliwość monitorowania wszelkich błędów, które mogą wystąpić podczas całego cyklu życia budynku. Dzięki PlanRadar wszystkie działania budowlane mogą być oznaczone na planach 2D lub modelach BIM, co ułatwia identyfikację i śledzenie wszelkich zmian.

Budowanie zgodnie z harmonogramem

Innym istotnym problemem sektora budowlanego i branży nieruchomości jest bieżące monitorowanie terminów. Dzięki oferowanej przez PlanRadar opcji tworzenia diagramów takich jak wykres Gantta, łatwiej jest dynamicznie monitorować każdą fazę projektu, identyfikować możliwe przeszkody w procesie budowy, a tym samym interweniować na czas, aby uniknąć poważnych konsekwencji.

W tym względzie kluczowa jest właściwa koordynacja między wszystkimi osobami zaangażowanymi w projekt. Terminowa i skuteczna komunikacja może mieć ogromne znaczenie. Korzystanie z jednej platformy cyfrowej, na której wiadomości głosowe, zdjęcia, filmy, wiadomości tekstowe i historia komunikacji są łatwo dostępne i archiwizowane w celach referencyjnych, zapewnia wysoki poziom przejrzystości, co jest szczególnie przydatne w przypadku reklamacji, zwłaszcza wtedy, gdy spór prowadzi do kwestii prawnych.

Dzięki dialogowi z naszymi klientami i bezpośredniemu doświadczeniu w terenie wiemy, że jedną z najbardziej krytycznych sytuacji dla wszystkich stron zaangażowanych w projekt budowlany jest obsługa reklamacjimówi Krzysztof Studziński, Regional Manager PlanRadar w Polsce. – Dlatego opracowaliśmy PlanRadar z jak najbardziej wszechstronnym zestawem funkcji, które pozwalają użytkownikom zareagować, kiedy coś jest nie tak i trzeba szybko interweniować. Najlepszym sposobem radzenia sobie z roszczeniami jest zapobieganie problemom, zanim jeszcze się pojawią – podsumowuje.

Źródło: PlanRadar.