Polish Retail Research Forum (PRRF) opublikowało dane podsumowujące rynek centrów handlowych w Polsce w II półroczu 2016.
Na koniec grudnia 2016 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni w centrach handlowych (włącznie z parkami handlowymi i centrami wyprzedażowymi) w Polsce wyniosły 11,2 mln m2 GLA w ramach 479 obiektów.
Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (ponad 1,5 mln m2 GLA) oraz konurbacja katowicka (ponad 1,1 mln m2 GLA).
Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (274 tys. m2 GLA).
Wśród ośmiu największych rynków handlowych w Polsce największym poziomem nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową niezmiennie charakteryzują się aglomeracje: poznańska (881 m2/1 000 mieszkańców) oraz wrocławska (838 m2/1 000 mieszkańców). Najniższy poziom wskaźnika notowany jest natomiast w aglomeracji szczecińskiej (495 m2/1 000 mieszkańców).
Po skromnym pierwszym półroczu 2016 r., w drugiej połowie roku zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce wzrosły aż o 327 tys. m2 powierzchni najmu.
W drugim półroczu 2016 r. otwartych zostało aż trzynaście nowych centrów handlowych i parków handlowych o łącznej powierzchni najmu 274 tys. m2. Wśród największych otwarć drugiego półrocza 2016 r. należy wymienić: Posnanię (99 tys. m2) w Poznaniu, Galerię Metropolia (34,3 tys. m2) w Gdańsku, Galerię Navigator (25,4 tys. m²) w Mielcu i Galerię Wołomin (25 tys. m2) w Wołominie. 66% powierzchni w nowo otwartych obiektach przypadło na główne aglomeracje, pozostałe centra zostały otwarte w miejscowościach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys.
Kontynuowany jest trend przebudowy i rozbudowy starszych obiektów handlowych. W drugiej połowie roku zostały rozbudowane m.in.: Atrium Promenada w Warszawie, Cieszyński Park Handlowy, czy Galeria Rynek w Tomaszowie Lubelskim.
Warto odnotować zmiany formatu funkcjonujących obiektów – Galeria Graffica w Rzeszowie od marca 2017 r. zacznie oficjalnie funkcjonować jako Outlet Graffica (17 tys. m²).
Na koniec II poł. 2016 r. w budowie pozostawało ok. 576 tys. m2 nowoczesnej powierzchni w ramach centrów handlowych, z czego oddanie ok. 68% planowane jest do końca br. Najwięcej podaży w budowie przypada na osiem największych aglomeracji (77%). Rozbudowy obiektów istniejących stanowią 8% powierzchni w budowie. Największe projekty w budowie to: Galeria Młociny (76 tys. m2 GLA) w Warszawie, Wroclavia (64 tys. m2 GLA) we Wrocławiu, Galeria Północna (64 tys. m2 GLA) w Warszawie oraz Forum Gdańsk (62 tys. m2 GLA) w Gdańsku.
Współczynnik pustostanów dla największych 18 rynków handlowych w Polsce na koniec 2016 r. wyniósł 3,5%. Najbardziej istotne wzrosty wskaźnika powierzchni niewynajętej nastąpiły w miastach, w których zwiększyła się konkurencja na rynku w wyniku otwarć nowych centrów handlowych czy rozpoczętych inwestycji oraz tam, gdzie zamknięto wielkopowierzchniowe sklepy (np. sieci Alma czy Praktiker).
Wśród ośmiu największych aglomeracji najwyższy poziom wskaźnika pustostanów odnotowano w Poznaniu (5,1%) oraz we Wrocławiu (4,6%). Najniższym poziomem współczynnika charakteryzowały się aglomeracje: warszawska (1,9%) oraz krakowska (2,6%).
Wśród analizowanych przez PRRF rynków handlowych obejmujących miasta o populacji 199 tys. – 399 tys. mieszkańców największy udział powierzchni niewynajętej zanotowano w Radomiu (7,2%) i Bydgoszczy (6,7%), natomiast najniższy w Toruniu (3,1%).
W analizowanych przez PRRF miastach o populacji 150 – 200 tys. mieszkańców sytuacja wygląda na stabilną, jednocześnie wskaźniki powierzchni niewynajętej mieszczą się w przedziale od 2,0% w Bielsku-Białej do 2,6% w Olsztynie.
informacja prasowa Polish Retail Research Forum