Informacje dnia

Archicom: Polacy lubią przytulne wnętrza w nieruchomościach

Archicom-Barometr (1)
Współczesne podejście do aranżacji wnętrz to efekt głęboko zakorzenionych wzorców kulturowych, rosnącej świadomości ekologicznej, ale coraz częściej również mediów społecznościowych. Obecnie korzysta z nich prawie 70% polskiego społeczeństwa i ponad 60% światowej populacji1. Platformy takie jak Pinterest, TikTok czy Instagram stanowią źródło inspiracji nie tylko w dziedzinie mody czy stylu życia, ale także wystroju wnętrz, pokazując, jak funkcjonalnie i w zgodzie ze współczesnymi trendami urządzić swoje mieszkanie.

Choć jeszcze do niedawna wyznaczanie trendów w aranżacji przestrzeni było przypisywane wyłącznie popularnym magazynom, obecnie modę kształtują również influencerzy oraz aktywni użytkownicy platform społecznościowych. Badania wskazują, że Internet stanowi główne źródło inspiracji dla zdecydowanej większości osób samodzielnie aranżujących swoje wnętrza. Już przed kilkoma laty aż 76% osób zadeklarowało, że głównym źródłem ich pomysłów są portale branżowe poświęcone tematyce wnętrzarskiej, a dla 74% miejscem poszukiwania inspiracji są media społecznościowe2. Pozwala to projektantom i markom na łatwą identyfikację i analizę potrzeb konsumentów.

Wśród dominujących obecnie trendów w na platformach, takich jak Pinterest czy Instagram, wyróżnia się styl japandi, łączący najlepsze cechy japońskiej kultury ze skandynawską estetyką. Styl ten odzwierciedla filozofię zen, harmonijną przestrzeń, która jednocześnie jest przytulna i funkcjonalna. Popularność zyskał także koncept „hygge”, typowy dla szwedzkich i norweskich mieszkań, oznaczający ciepłą, przyjazną przestrzeń uzyskiwaną dzięki prostocie, jasnym kolorom i naturalnym materiałom.

Nowe standardy w aranżacji wnętrz kształtują również zyskujące na popularności trendy proekologiczne. Influencerzy coraz częściej mówią o wykorzystaniu produktów z drugiej ręki oraz naturalnych materiałów, takich jak bawełna czy drewno.

Mieszkanie to coś więcej nieruchomość – coraz częściej odzwierciedla istotne dla nas wartości i indywidualną definicję dobrostanu. Dbanie o komfort przejawia się we współczesnym podejściu do aranżacji wnętrz, rosnącym zainteresowaniu rozwiązaniami typu smart home oraz popularności zrównoważonych praktyk ekologicznych. Z danych opublikowanych w Barometrze Archicom wynika, że 83% młodych Polaków uważa ekologię za istotne kryterium przy wyborze przyszłego lokum3. W tym kontekście kierują swój wzrok m.in. na systemy do optymalnego zarządzania energią, ale także doceniają zrównoważone rozwiązania osiedlowe – panele fotowoltaiczne oraz oświetlenie LED w przestrzeniach wspólnych. Pokazuje to, że dla obecnych konsumentów niezwykle istotne jest by funkcjonalność i zielone rozwiązania szły w parze – mówi Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu w Archicom.

Raport „Digital 2024: Poland”, Data Reportal, 2024
2 Badanie „Content Marketing w Branży Wnętrzarskiej”, Sfera Group, 2020
3 Barometr Archicom, pt. „Wyjątkowo mieszkać”, 2024


Źródło: Archicom [fragment raportu].