Polska należy do pierwszej piątki europejskich krajów w zakresie rozwoju branży e-commerce. Tak wynika z ostatniego raportu Prologis – „Europejski sektor e-commerce, e-fulfilment i nowe miejsca pracy”.
Polska, jako jeden z pięciu głównych rynków rozwoju e-commerce w Europie (obok Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Czech) zaspokaja popyt rzędu 13 procent umów najmu bezpośredniego powierzchni w nieruchomościach komercyjnych do celów e-fulfilment. Na wysoką pozycję naszego kraju wpływają atrakcyjne koszty prowadzenia działalności. Raport pokazuje również, jak uzupełniające się branże, np. nieruchomości logistycznych, które stanowią fundament sektora e-commerce, będą nadal czerpać korzyść z tej sytuacji.
Z badania wynika, że każdy miliard euro nowej sprzedaży w sektorze e-commerce generuje zapotrzebowaniena77 000 metrów kwadratowych magazynów..Zestawiając te dane z szacowanym dwukrotnym wzrostem sprzedażyinternetowej w Unii Europejskiej, można przewidzieć następujące konsekwencje dla gospodarki europejskiej:
- Wzrost zatrudnienia: w ciągu najbliższych pięciu lat niezbędne będzie obsadzenie 200 000 nowych miejsc pracy w nowych obiektach e-commerce, cooznacza powstawanie 100 nowych miejsc pracy dziennie.
- Efekty mnożnikowe:sektor e-commerce będzie potrzebował dodatkowych 15 milionów metrów kwadratowych powierzchni logistycznej w ciągu następnych pięciu lat, gdyż zarówno obroty w sektorze e-commerce, jak i ilość przesyłek znacząco wzrosną;
- Lokalizacja:najbardziej popularne obiekty znajdują się na największych rynkach europejskiego sektora e-commerce, np. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji, a także na rozwijających się rynkach, takich jak Polska, Czechy i Holandia.