Sektor obsługi obiektów (facility management) zatrudnia w Polsce aż 630 tysięcy pracowników – wynika z najnowszego raportu Polskiej Rady Facility Management (PRFM), powstałego przy wsparciu Hays Poland i Pracuj.pl. Według analiz ekspertów w tej branży pracuje obecnie więcej osób niż w budownictwie. Mimo pandemii koronawirusa sektor dalej się rozwija, oferuje coraz bardziej dojrzałe usługi oraz nowe role wykorzystując przy tym potencjał zatrudnionych pracowników. Raport PRFM jest pierwszym opracowaniem skali i roli tej branży w polskiej gospodarce.
Raport w skrócie:
-
Branża obsługi obiektów zatrudnia 630 tysięcy pracowników.
-
To więcej osób niż w sektorze budowlanym.
-
13% kadr sektora stanowią menedżerowie i eksperci, ich liczba ma rosnąć.
-
Pandemia zwiększyła zapotrzebowanie na nowe kompetencje i doświadczenie wśród kadr i przyspieszyła proces lepszego dopasowania branży do potrzeb biznesu.
-
Usługi z obszaru FM stanowią ok. 40% wszystkich kosztów ponoszonych przez organizacje.
Pierwszy raport o sektorze obsługi obiektów
Według naszych analiz w branży obsługi obiektów pracuje obecnie w Polsce około 630 000 osób. Sektor ten zatrudnia więcej niż firmy budowlane oraz podobną liczbę pracowników, co branża transportowa i magazynowa, czyli uznany filar polskiej gospodarki. Raport Polskiej Rady Facility Management to efekt kilkuletnich konsultacji środowiska firm świadczących usługi utrzymania i zarządzania obiektami. Wypracowane przez nie kryteria autonomii branży nie są jednak kopią modeli znanych z innych gospodarek, a rozwiązaniem opartym o krajowe realia biznesowe. Podkreślenie odrębności oraz specyfiki branży obsługi obiektów jest ważne, by zrozumieć jej strategiczną i kluczową rolę dla wielu przedsiębiorstw w Polsce.
Krzysztof Kogut, prezes zarządu PRFM
630 tysięcy miejsc pracy
Dynamika zatrudnienia w branży
Niewątpliwie obecne, związane z pandemią turbulencje na rynku nieruchomości utrudniają dokładniejsze prognozy dotyczące najbliższych trendów rekrutacyjnych. Jednak zapotrzebowanie na pracowników facility management może być w najbliższych miesiącach pobudzane przez rosnące potrzeby usług zapewnienia czystości i bezpieczeństwa budynków, w obliczu powrotów do siedzib po pandemii – napędzając rekrutacje kadry na niższych szczeblach. Firmy mogą także więcej inwestować w technologie wspierające automatyzację zarządzania budynkami, usprawniające procesy i ograniczające ryzyko błędów. Dałoby to szansę na wzrost zapotrzebowania na ekspertów od nowych technologii, wdrażających tego typu systemy.
Łukasz Marciniak, Dyrektor Sprzedaży w eRecruiter, ekspert Grupy Pracuj
Wzrósł popyt oraz zwiększyły się wymagania nie tylko wobec serwisów dozoru, ochrony i czystości, ale także wysokopoziomowych usług opartych o zaawansowany project management oraz strategiczne zarządzanie obszarem wsparcia klienta. Usługi utrzymania i zarządzania obiektami stały się kluczowe dla zapewniania wymogów związanych z reżimem sanitarnym, a tym samym zachowania ciągłości biznesowej organizacji. Przewidujemy, że zmiana podejścia do standardów w utrzymaniu nieruchomości oraz potrzeba przeformatowania organizacji miejsc pracy, będą impulsem dla wzrostu zatrudnienia w pierwszej połowie 2021 r.
Krzysztof Kogut, prezes zarządu PRFM
Dalsza perspektywa rozwoju branży
Okres pandemii sprzyja zdobywaniu cennych doświadczeń. Młode pokolenie, które obecnie zbiera pierwsze szlify w branży FM, ma możliwość mierzenia się z bezprecedensowymi wyzwaniami natury technicznej, jak chociażby utrzymanie instalacji na jak najbardziej wydajnym i zoptymalizowanym kosztowo poziomie, a także koniecznością budowania dobrych relacji z zarządcami i właścicielami nieruchomości w obliczu dynamicznie zmieniających się okoliczności biznesowych. Tym samym nowa generacja facility managerów będzie łączyła zalety inżynierów i techników, dojrzewających biznesowo w pierwszej dekadzie XXI w., oraz atuty przypisywane młodemu pokoleniu, które w pracy stawia na budowanie relacji i rozwój kompetencji menedżerskich.
Agnieszka Pietrasik, Dyrektor Wykonawczy Hays
Definicja branży
Obsługa obiektów świadczy oraz integruje różne usługi i procesy biznesowe w ramach funkcjonowania budynków oraz ich najemców. Współczesnym celem tego sektora jest zatem nie tyle utrzymanie podstawowych funkcjonalności obiektów, co zwiększenie komfortu najemców oraz ich satysfakcji z najmu przestrzeni. Przykładowo, w przypadku budynków biurowych jednym z kluczowych zadań podmiotów sektora obsługi obiektów jest zapewnienie najemcom komfortu, wspieranie ich efektywności, a przede wszystkim zagwarantowanie bezpieczeństwa miejsca pracy.
Wiktoria Bożek, Przewodnicząca Grupy ds. HR przy PRFM