Architekci, inżynierowie, agenci, budowlańcy, zarządcy, a także specjaliści związani z realizacją projektów, marketingiem, doradztwem i sprzedażą – rynek pracy w branży nieruchomości jest pojemny, a rozpiętość stanowisk szeroka. Poszukiwani są przede wszystkim kompetentni i doświadczeni eksperci, którzy staną się dla firmy ważnym ogniwem realizacji inwestycji, budowania wizerunku marki i sprzedaży. Przyjrzyjmy się specyfice zatrudnienia w tym obszarze.
Sytuacja w branży
Zeszły rok, wraz z programem „Bezpieczny Kredyt 2%”, przyniósł spore ożywienie na rynku nieruchomości, co przełożyło się na liczne rekrutacje. Pracownicy mogli liczyć na podwyżki rzędu
5-15%. W ostatnich miesiącach, wobec wygaszania tego rządowego wsparcia, sprzedaż nieruchomości nieco spadła, ale należy zakładać, że tylko chwilowo. Sporą nadzieję budzi perspektywa programu „Mieszkanie na start”, który ma ruszyć w drugiej połowie tego roku. W pewnej mierze już spowodował on napędzenie popytu – niektórzy klienci, w oczekiwaniu na tę nową formę wsparcia, rezerwują nieruchomości. Inni, obawiając się, że wraz z nią przyjdzie wzrost cen mieszkań, wolą dokonać zakupu już teraz.
Mimo że rynek nieruchomości przeżywa okresy dynamicznego ożywienia i stagnacji, niezmiennie potrzebuje kompetentnych specjalistów, a ofert zatrudnienia nie brakuje. Jako że zgodnie z trendami z ostatnich lat sporo pracy mają deweloperzy z segmentu premium, to zatrudnienie można znaleźć przede wszystkim w tym obszarze.
Specjaliści poszukiwani
O jakich stanowiskach mówimy? Wachlarz ofert jest szeroki – architekci, projektanci wnętrz, inżynierowie i kierownicy budowy, doradcy klientów, zarządcy nieruchomości, kierownicy projektów, specjaliści ds. marketingu oraz zarządzający zespołem. Można więc realizować się tu w sferze budowlanej, administracyjnej, handlowej, finansowo-księgowej, menadżerskiej oraz marketingowej. Szczególnie cenieni są specjaliści z kompetencjami do prowadzenia inwestycji oraz ci od pozyskiwania klientów i kwestii finansowania.
Praca w branży deweloperskiej nierzadko oferuje możliwość rozwoju, konkretną ścieżkę kariery i solidne zarobki, zwłaszcza gdy mówimy o ekspertach. Przykłady?
General Manager zarabia średnio 50 tys. zł brutto, Leasing Manager od 12 do 20 tys. zł, a Land Acquisition Manager, czyli specjalista ds. pozyskiwania gruntów, kilkadziesiąt tys. zł. Z kolei dyrektor marketingu otrzymuje pensję rzędu 14-28 tys. zł brutto, a Asset Manager, czyli specjalista ds. zarządzania aktywami zarabia od 18 do 30 tys. zł. Zarządca nieruchomości może liczyć na średnie wynagrodzenie 7500 zł brutto.
Pensje rosną, ale i wymagania względem pracowników są wysokie
„Idealny pracownik w naszej branży łączy odpowiednie przygotowanie techniczne i doświadczenie z kompetencjami miękkimi, takimi jak elastyczność, kreatywność, umiejętność działania w sytuacji kryzysowej, właściwa organizacja czasu, zdolności komunikacyjne – wylicza Laura Bandyk z PROFIT Development, jednej z polskich firm deweloperskich, z oddziałami w Warszawie, Wrocławiu i Łodzi.
Czego oczekują pracownicy?
Kandydaci wolą pracować w firmach o ugruntowanej, stabilnej pozycji na rynku i dobrych opiniach, realizujących planowo inwestycje, a także zapewniających pracownikom rozwój i dobre warunki. Poszukując zatrudnienia, warto przyjrzeć się potencjalnemu pracodawcy pod kątem jego podejścia nie tylko do jakości usług i odpowiadania na oczekiwania klientów, ale i właśnie do potrzeb pracowników i ich komfortu. Coraz bardziej istotnym staje się kryterium workplace. Specjaliści chcą pracować w miejscach z przyjazną atmosferą, dobrą lokalizacją i nowoczesną, funkcjonalną, ergonomiczną przestrzenią. Zwracają też uwagę na możliwość rozwoju, dostęp do szkoleń, benefity.
PROFIT Development świętuje w tym roku dwudziestolecie swojej działalności i z tej okazji firma zdecydowała się na rebranding, odświeżając wizerunek marki i jednocześnie podkreślając swoje nadrzędne wartości: bezpieczeństwo, komfort i nowoczesność. Stara się, by cechy te przekładały się nie tylko na ofertę kierowaną do klientów, ale i na podejście do pracowników. Jedną z form przekucia tej idei w praktykę jest nowa siedziba firmy przy ul. Debois 41 we Wrocławiu.
– Celem zmiany lokalizacji było przede wszystkim zapewnienie jeszcze większego komfortu zarówno klientom, jak i pracownikom. Nowe przestrzenie mają być wizytówka firmy, ale i zachęcać do pracy stacjonarnej, być przyjaznym, estetycznym, funkcjonalnym środowiskiem. Projekty wnętrz zostały dostosowane do charakteru działań prowadzonych w poszczególnych pomieszczeniach. Dodatkowym atutem jest atrakcyjna lokalizacja nad wodą. Połączyliśmy uroki życia w mieście z bliskością natury – wyjaśnia Laura Bandyk.
Jak widać, branża nieruchomości nieustannie się rozwija i oferuje wiele możliwości zatrudnienia. Osobom o odpowiednich kwalifikacjach może nie tylko otworzyć drzwi do ciekawych i zróżnicowanych projektów, ale także przynieść satysfakcjonujące zarobki.
Autor: PROFIT Development
Źródło: Commplace Sp. z o. o. Sp. K. / materiał prasowy