Z życia spółek

Pracodawcy muszą zaoferować swoim pracownikom innowacyjne biuro

alexey-topolyanskiy-DJO2L1RQZZc-unsplash
Wygoda i oszczędność. Prestiż i atrakcyjna lokalizacja. Mniej biurek, więcej przestrzeni do kreatywnego myślenia i wspólnego spędzania czasu. Biura muszą dostosować się do zmieniających się oczekiwań pracowników. Aby zachęcić zespoły do powrotu do pracy stacjonarnej, nawet w częściowym wymiarze, pracodawcy muszą zaoferować im innowacyjne biuro, skrojone na miarę ich potrzeb.

Spis treści:
Wracamy? Tak, ale nie wszyscy
Owocowe czwartki nie wystarczÄ…
Coś więcej niż biurka i komputery
Jakie są potrzeby pracowników? Zapytaj samych zainteresowanych
Biuro jako skuteczna strategia rekrutacyjna

Wracamy? Tak, ale nie wszyscy
W biurowcach widać już mobilizację, ale nie można mówić jeszcze o masowych powrotach. Liczba pracowników w biurach zwiększyła się o ok. 10-15 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, ale pewne grupy pracownicze na pewno trudniej przekonać do pracy stacjonarnej niż inne – tak jest na przykład w przypadku IT. Do biur powracają przedstawiciele branż, które potrzebują bezpośredniego budowania relacji i pracy w zespole, takie jak HR, consulting, księgowość, instytucje finansowe czy sektor prawniczy.

Jednocześnie praca zdalna jest obecnie standardem w prawie wszystkich sektorach rynku. Większość pracowników nie wyobraża sobie już powrotu do biura w pełnym wymiarze. Z badań Michael Page wynika, że 59 proc. najchętniej pracowałaby wyłącznie zdalnie lub w systemie hybrydowym. Idealnym, najbardziej pożądanym wariantem są trzy dni pracy w biurze i dwa w domu – takie rozwiązanie zadowoliłoby co trzeciego ankietowanego. Aby zachęcić podwładnych do powrotu do pracy biurowej, pracodawcy muszą przedstawić im realne korzyści. I to inne, niż jeszcze dwa lata temu.

Owocowe czwartki nie wystarczÄ…
Przy rosnącej rywalizacji o talenty firmy powinny zacząć od zidentyfikowania potrzeb pracowników wobec biura. Niektórzy z nich spędzili ponad dwa lata na pracy z domu i cenią sobie wygodę, jaką im ona zapewnia. Dlatego coraz więcej firm odchodzi od stylistyki typowo korporacyjnej w kierunku wnętrz bardziej przypominającego domowe zacisze. Pracodawcy ograniczają zagęszczenie biurek na rzecz nowych przestrzeni, dedykowanych wspólnej pracy koncepcyjnej bądź nieformalnym spotkaniom zespołu. Nowoczesne biuro powinno być zaprojektowane tak, aby sprzyjać tworzeniu innowacyjnych pomysłów przy jednoczesnym zacieśnianiu więzów międzyludzkich. Zmieniły się także oczekiwania pracowników związane ze standardem samego budynku. Zależy im na pracy w biurowcach z certyfikatem (LEED, BREEAM, WELL itp.), projektowanych w myśl zasady zrównoważonego rozwoju, z optymalizacją zużycia energii.

Coś więcej niż biurka i komputery
Biuro jest z jednej strony przestrzenią reprezentacyjną, z drugiej miejscem budowania kultury organizacyjnej, sprzyjającą integracji pracowników. Niewątpliwie upowszechnienie pracy zdalnej osłabiło więzi międzyludzkie, co przekłada się na mniejsze zaangażowanie i zadowolenie pracowników. Ale nie tylko pracodawcom, lecz także samym członkom zespołu zależy na budowaniu bliskich relacji w firmie. Według badań Michael Page 60 proc. respondentów ceni sobie nieformalne rozmowy, a połowa: więzi społeczne i chwile relaksu, które możliwe są tylko w siedzibie organizacji.

Jakie są potrzeby pracowników? Zapytaj samych zainteresowanych
Zmiana stylizacji biura może być wprowadzana stopniowo, ale sama koncepcja powinna być zainspirowana oczekiwaniami pracowników. Przy przeprowadzce katowickiego oddziału Michael Page, wsłuchiwaliśmy się w potrzeby pracowników na każdym etapie procesu relokacji – od preferowanej lokalizacji budynku i jego standardu, po aranżację wnętrza i wybór roślin. Zorganizowaliśmy też konkurs na krzesła i teraz wszyscy pracujemy na zwycięskim modelu. Nasz zespół chciał otaczać się zielenią, pracować w nowoczesnej, wygodnej stylizacji, w certyfikowanym budynku w atrakcyjnej lokalizacji, silnie wpisanym w tkankę miejską. Nasze nowe biuro im to zapewnia.

Staramy się, aby nadać codziennym czynnościom integracyjnego charakteru. Tak jest w przypadku jedzenia – organizujemy wspólne śniadania z pracownikami, catering. Nie zapominajmy, że przy znaczącym wzroście kosztów życia, dla pracowników przyjście do biura to także okazja do ograniczenia swoich wydatków.

Biuro jako skuteczna strategia rekrutacyjna
Zainteresowanie biurami o wysokim standardzie w atrakcyjnym położeniu jest dziś wciąż ogromne. Z badań Michael Page wynika, że według 59 proc. kandydatów adres potencjalnego pracodawcy jest najważniejszą informacją zawartą w ofercie pracy. Oznacza to, że zależy im na dobrze skomunikowanej, a często także prestiżowej lokalizacji. Praca zdalna jest niewątpliwie bardzo wygodną alternatywą, ale czasami warunki domowe nie są w stanie zastąpić nam udogodnień nowoczesnego i komfortowego biura. Dlatego pracodawcy coraz częściej wykorzystują wizerunek swojej siedziby jako narzędzia w rekrutacji pracowników. Biuro skrojone na miarę potrzeb obecnych i potencjalnych pracowników może być skuteczną strategią na przyciąganie i utrzymywanie talentów na pokładzie na wciąż silnym rynku pracownika.

Autor: Marcin Fleszar, Dyrektor i Członek Zarządu w firmie rekrutacyjnej Michael Page.