Systemy dotykowe, czyli nawierzchnie z wypukłościami stanowiącymi oznakowanie szczególnie istotne dla osób niewidomych i słabowidzących to rozwiązanie coraz popularniejsze w przestrzeni publicznej. Na nowopowstających i remontowanych przejściach dla pieszych, przystankach, dworcach czy w galeriach handlowych coraz częściej stosuje się oznakowania umożliwiające swobodne poruszanie się osobom niepełnosprawnym.
Podczas projektowania przestrzeni publicznej należy szczególną uwagę zwrócić na potrzeby niepełnosprawnych. Coraz częściej wykorzystuje się zatem specjalne ułatwienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy oznaczenia dla niedosłyszących. Szczególnie w dużych, otwartych przestrzeniach stosuje się specjalne ścieżki dotykowe będące sporym udogodnieniem dla osób niewidomych i słabowidzących. Jak i gdzie montuje się takie systemy i dlaczego są skutecznym rozwiązaniem?
Na dobrej drodze do przystanków i przejść
Ścieżki dotykowe to kontrastujące z wyglądem całej nawierzchni oznaczenia poziome, które najczęściej spotykamy na przejściach dla pieszych i przystankach komunikacji miejskiej czy dworcach. Składają się one z tzw. pasów prowadzących wyposażonych w podłużne wypukłości, elementów informacyjnych – czyli segmentów punktowo wypukłych, umieszczanych najczęściej na rozgałęzieniach oraz pasów ostrzegawczych, które montuje się wzdłuż krawężników. Dzięki nim można dotrzeć dokładnie naprzeciw wejścia do środków komunikacji lub bezpiecznie przejść przez ulicę. Podobne systemy stosuje się również w przypadku przejść podziemnych i schodów. – Dobrze, jeżeli tego typu elementy wykonane są z betonu szlachetnego. Jest to materiał odporny na wyjątkowo intensywne eksploatowanie. Poza walorami estetycznymi gwarantuje także bezpieczne poruszanie się, bowiem większość modeli posiada wysoką klasę antypoślizgowości – mówi Andrzej Chłopek – ekspert marki DASAG – lidera w produkcji tego typu rozwiązań.
Dworce i galerie – ułatwiony dostęp
Na poziom bezpieczeństwa i wygodne przemieszczanie się niepełnosprawnych w obiektach użyteczności publicznej ma wpływ również stosowna organizacja ruchu. Projektanci nawierzchni zewnętrznych i posadzek wewnątrz budynków muszą uwzględnić zatem potrzeby takich osób. Wyraźnie zaznaczone krawędzie peronów na dworcach w postaci charakterystycznego żółtego pasa ostrzegawczego to nie jedyne uproszczenia. – Współcześnie montuje się również podłużne pasy prowadzące do schodów czy wind, dzięki którym niewidomi mogą intuicyjnie poruszać się po całej przestrzeni dworców czy poczekalni na lotniskach. Dodatkowo konieczne jest umieszczanie wszelkich przeszkód i elementów wyposażenia przestrzeni poza głównymi ciągami komunikacyjnymi. Również w galeriach handlowych umieszcza się elementy ułatwiające percepcję dotykową. Patrząc z perspektywy kilku lat śmiało można stwierdzić, że montaż systemów zwiększa bezpieczeństwo nie tylko osób niepełnosprawnych, ale także osób starszych i dzieci. Takie oznakowanie w znacznym stopniu stanowi ostrzeżenie przed sytuacjami zagrożenia – dodaje ekspert marki DASAG.
inf. prasowa DASAG