komentarze, opinie, gospodarka

Przestrzeń biurowa – jak dzisiaj korzystają z niej Polacy?

ewaderlatkachilewiczPomimo zmian w modelach pracy wciąż aż 84% pracowników odwiedza biura przynajmniej raz w tygodniu, a 61% pracuje wyłącznie stacjonarnie – wynika z najnowszego raportu „UX OFFICE W POLSCE. Biura przyjazne użytkownikom. Kwestie wpływające na użyteczność i odbiór środowiska pracy” opublikowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield. Na czym zależy dziś pracownikom w kontekście biura? Ponad połowa ankietowanych wskazała tu przede wszystkim bezpłatny parking i szybki, sprawny dojazd do pracy zajmujący poniżej 15 minut. Pomimo wdrożenia w wielu firmach „desk sharingu”, nadal aż 62% osób posiada wciąż konkretne, przypisane do siebie miejsce pracy. Warto podkreślić, że ponad połowa pracowników pozytywnie ocenia design i funkcjonalność biurowca. Wśród dodatkowych usług oferowanych przez budynki biurowe, które szczególnie doceniają ich użytkownicy, blisko 1/3 badanych wskazała ofertę gastronomiczną.

Choć udział różnych modeli pracy w ostatnich miesiącach się stabilizuje, a większość pracowników korzysta z biur, to firmy muszą umiejętnie modyfikować swoje strategie dotyczące środowiska pracy i śledzić oczekiwania pracowników.

Doświadczenia lockdownów z 2020 roku nie spowodowały trwałej rewolucji – zdecydowana większość pracowników korzysta z biur, a pracodawcy dbają o nie jako miejsca wzmacniania kultury organizacyjnej, integracji i współpracy. Jednak okres pandemii dał impuls do zmiany w myśleniu o przestrzeniach do pracy i sprawił, że coraz więcej firm świadomie chce pracować nad strategią dotyczącą ich tworzenia. Dlatego tak ważne jest analizowanie tzw. UX (ang. user experience), czyli codziennych doświadczeń pracowników związanych z użytkowaniem przez nich biur,

tłumaczy Mariola Bitner, Head of Workplace Strategy, Cushman & Wakefield.

Wygoda, dopasowanie do potrzeb użytkowników i intuicyjność rozwiązań wprowadzanych w biurowcach coraz mocniej wpływają na funkcjonowanie firm oraz przyciąganie najlepszych pracowników.

Lokalizacja wciąż na topie

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield, bezpłatny parking przy biurowcu, możliwość dojazdu do pracy w czasie krótszym niż 15 minut oraz dobra lokalizacja i wysokiej jakości infrastruktura w okolicy – to cechy budynku cenione przez ponad połowę ankietowanych Polaków. Na kolejnych miejscach znalazły się: oferta gastronomiczna w budynku, szybka i łatwo dostępna winda oraz profesjonalna i uprzejma obsługa.

Zwłaszcza mieszkańcy największych miast bardzo cenią swój czas i nie chcą go tracić na przemieszczanie się pomiędzy domem a pracą. Stąd tak duże zainteresowanie firm centralnymi, najlepiej skomunikowanymi biurowcami, wokół których dodatkowo mamy dostęp do szerokiej oferty gastronomicznej i usługowej. Jak pokazał nasz raport MarketBeat podsumowujący I kwartał 2024 roku na warszawskim rynku biurowym, wśród najemców widoczny jest wciąż trend optymalizacji powierzchni – mamy do czynienia z większą o 4% liczbą podpisanych umów r/r, ale na łącznie mniejszą powierzchnię. Jednocześnie przy niskiej aktywności deweloperów poziom pustostanów w centralnej części Warszawy skurczył się w ciągu roku o 3,4 pp. do 9,6%,

mówi Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Źródło: Cushman & Wakefield.