Z życia spółek

Raport: Prologis w Europie i Europie Środkowej – podsumowanie Q1 2021

adeolu-eletu-38649-unsplash
Prologis opublikował podsumowanie swojej działalności operacyjnej w Europie w pierwszym kwartale 2021 roku. 

Działalność operacyjna Prologis w Europie:

  • Całkowita wielkość portfolio: 18,7 milionów metrów kwadratowych*
  • Wynajęta powierzchnia łącznie: 935 719 metrów kwadratowych:
    • nowe umowy najmu – 187 954 metrów kwadratowych
    • przedłużone kontrakty – 747 765 metrów kwadratowych
  • Zmiana wysokości czynszów: +10,8%
*w tym portfolio operacyjne, budowy, nieruchomości przeznaczone na sprzedaż i inne, jak również zakupy i przekształcenia o wartości dodanej (VAA/VAC)

Kluczowe transakcje najmu:

  • 19 523 metrów kwadratowych w Prologis Park Neustadt DC1, Norymberga, Niemcy
  • 11 297 metrów kwadratowych w Prologis Park Bologna Interporto DC5, Włochy
  • 11 020 metrów kwadratowych w Prologis Park La Granada DC1, Barcelona, Hiszpania
  • 10 284 metrów kwadratowych w Prologis Fokker Park DC3B, Amsterdam, Holandia

Inwestycje kapitałowe w Europie:

Nowe inwestycje – 100% BTS:

  • W pierwszym kwartale 2021 roku 100% rozpoczętych inwestycji (w sumie 101 389 metrów kwadratowych) stanowiły budynki typu built-to-suit.
Transakcje kupna i sprzedaży:
  • Nabycie czterech budynków o łącznej powierzchni najmu netto 44 371 metrów kwadratowych w: Belgii, Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii.
  • Zakup dwóch gruntów inwestycyjnych o łącznej powierzchni 112 503 metrów kwadratowych w Wielkiej Brytanii.
Europa Centralna i Polska:
Działalność operacyjna
  • Całkowita wielkość portfolio Prologis w regionie Europie Środkowej: 4,34 mln metrów kwadratowych (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry), w tym 2 mln metrów kwadratowych w Polsce;
  • Wskaźnik zajętości portfolio w pierwszym kwartale 2021 roku pozostał na stabilnym poziomie 94,2%, w porównaniu do 95,2 % w Q1 2020. W Polsce wynosił on 92,1%, w porównaniu do 92,7% w Q1 2020.
  • Wynajęta powierzchnia łącznie wynosiła 446 115 metrów kwadratowych, to o 15% więcej w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku:
    • nowe umowy najmu – 131 700 metrów kwadratowych
    • przedłużone kontrakty – 219 700 metrów kwadratowych.
  • Umowy zwarte na polskim rynku odpowiadały za 65% kontraktów podpisanych w regionie (289 575 metrów kwadratowych, co oznacza 40% więcej niż w pierwszym kwartale 2020 roku.)
Inwestycje kapitałowe – 100 % BTS
  • Rozpoczęta budowa trzech budynków typu built-to- suit, o łącznej powierzchni 70 000 metrów kwadratowych na rynkach w Poznaniu, Wrocławiu i Pradze.
  • Ukończona budowa dwóch BTS o łącznej powierzchni 84 600 metrów kwadratowych w Prologis Park Janki i Prologis Park Ruda Śląska.
Ben Bannatyne, prezes Prologis na Europę:
„Wyniki operacyjne Prologis w Europie w pierwszym kwartale 2021 r. były bardzo dobre. Wynajęliśmy o 17,4% powierzchni magazynowej więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy czym liczba nowych umów najmu wzrosła o 34,8% rok do roku. Obserwujemy zwiększenie popytu na ekologiczne, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów powierzchnie logistyczne. Wpływ na to mają poprawiające się nastroje w branży, dodatkowo klienci poszukują też konkretnych rozwiązań, które pomogą im zabezpieczyć łańcuch dostaw w przyszłości.
W wyniku pandemii trendy strukturalne nie tylko przyspieszyły i zostały wzmocnione, ale także trwale zmieniły rynek nieruchomości logistycznych. Lokalizacja jeszcze nigdy nie była tak ważna jak teraz, a rozwój e-commerce zwiększył zapotrzebowanie na najlepsze powierzchnie logistyczne. To przełożyło się na pozytywne zmiany w zakresie czynszów. Wchodzimy coraz głębiej na nasze główne rynki, dzięki czemu jesteśmy jeszcze bliżej konsumentów końcowych.
Obecnie jesteśmy bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej, zaangażowani we wspieranie naszych klientów, tak aby mogli być o krok przed tym, co przyniesie przyszłość. Oferujemy im szeroki zakres wsparcia – od dostosowanych do ich potrzeb rozwiązań typu built – to-suit, przez kluczowe wyposażenie magazynu w ramach naszej platformy Prologis Essentials Marketplace, po ideę PARKLife – w ramach której tworzymy miejsca , w których nasi klienci mogą się rozwijać i dbać o swoich pracowników. To wszystko sprawia, że dostarczamy naszym klientom wartość wykraczającą poza nasze nieruchomości.
Zrównoważony rozwój stawiamy w centrum wszystkich naszych działań. Z sukcesami realizujemy nasze zobowiązanie na rzecz ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), aby tworzyć wartości w kluczowych obszarach działalności. Zaangażowanie ESG wyróżnia nas na tle konkurencji, pozwala maksymalizować korzyści dla naszych interesariuszy, a przy tym minimalizować wpływ na środowisko. Realizujemy, bazujące na badaniach naukowych, cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz przejrzystą strategię redukcji emisji CO2, która obejmuje programy ograniczania śladu węglowego oraz ochronę lasów deszczowych. Nasze obiekty budujemy zawsze zgodnie z najwyższymi standardami zrównoważonego rozwoju i akredytacji środowiskowych. Dzięki ugruntowanej kulturze innowacji nasz europejski zespół podnosi standardy w zakresie wykorzystania energii odnawialnej, zrównoważonego projektowania budynków, zielonych inwestycji i miejsc pracy. Działamy ramię w ramię z naszymi klientami, aby skutecznie wspierać ich w osiąganiu własnych celów na rzecz ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego”.
Paweł Sapek, szef Prologis na Europę Środkową:
„Pierwszy kwartał był dla Prologis intensywnym okresem, szczególnie w Europy Środkowej. Odporność sektora nieruchomości logistycznych oraz siła naszego portfolio w regionie sprawiły, że mogliśmy nadal zapewniać wsparcie naszym pracownikom, klientom i partnerom. Miniony rok przyniósł znaczące wyzwania, ale rozwijające się branże, takie jak e-commerce, logistyka i farmacja, przyniosły nowe możliwości, odzwierciedlone w nowych transakcjach i rozpoczętych budowach. Z czterech nowych inwestycji rozpoczętych w całej Europie, trzy znajdują się w naszym regionie Europy Środkowej i mają łączną powierzchnię 70 000 metrów kwadratowych. Podpisaliśmy również o 15% więcej umów najmu niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W międzyczasie wzmocniliśmy także nasz zespół Customer Experience, aby zapewnić najwyższą jakość usług wykraczających poza cztery ściany i dach naszych magazynów.”

 

Źródło: Prologis.