Z danych portalu mieszkaniowego tabelaofert.pl za wrzesień tego roku wynika, że łączna sprzedaż nowych mieszkań na siedmiu największych rynkach w Polsce wzrosła o prawie 13% w stosunku do sierpnia.
Jednocześnie, jeśli chodzi o wolumen sprzedaży, wrzesień był najlepszym miesiącem dla deweloperów od maja. Wzrost ten zaobserwowano na każdym z analizowanych rynków. Jednak w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku sprzedaż spadła o ponad 46%. Pomimo tego nie spadają jednak ceny, choć realnie są one niższe dzięki powszechnym promocjom i rabatom.
We wrześniu na siedmiu największych rynkach w Polsce – Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź, Katowice oraz Trójmiasto – sprzedano łącznie 2 876 mieszkań, co stanowi wzrost o 12,74% w stosunku do sierpnia, ale spadek o 46,5% w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku. Był to najlepszy miesiąc dla deweloperów od maja. Jeśli porównamy wolumen sprzedaży do średnich wartości za okres wakacji (czerwiec, lipiec, sierpień), to wyraźnie widać wzrosty we wszystkich analizowanych rynkach. Najszybciej sytuacja poprawia się w Katowicach, gdzie wzrost w stosunku do średniej sprzedaży z wakacji wyniósł 41%, jednak to wciąż spadek o ponad 35% w stosunku do ubiegłego roku. Na drugim biegunie jest Kraków, gdzie zanotowany wzrost miał charakter symboliczny i wyniósł niespełna 0,7%. Łączna sprzedaż w tych miastach była we wrześniu większa o 8,3% niż średnia sprzedaż w miesiącach wakacyjnych (czerwiec, lipiec, sierpień).
– Do danych za wrzesień należy podchodzić bardzo ostrożnie. Trzeba pamiętać, że właśnie zakończone wakacje to okres, kiedy ludzie po raz pierwszy od wybuchu pandemii nie mieli poważnych restrykcji covidowych i tłumnie wyjechali na wakacje. Zwiększona sprzedaż może wynikać po prostu z powrotu kupujących z wakacji – zastrzega Robert Chojnacki, założyciel serwisu tabelaofert.pl. W dalszym ciągu bardzo zróżnicowana jest struktura sprzedaży – lepiej sprzedają się mieszkania gotowe oraz te które mają atrakcyjne rabaty i promocje. Jednak tam gdzie projekt ma odległy termin oddania i dodatkowo brak promocji, sprzedaż jest bardzo słaba – dodaje Robert Chojnacki.
– Obecnie przy zastosowaniu rozsądnej strategii rabatowej nie ma problemu ze sprzedażą mieszkań gotowych. Na jednym ze sprzedawanych przez nas projektów deweloperskich w Katowicach we wrześniu sprzedaliśmy więcej mieszkań niż przez całe wakacje, a dziennie mamy kilka spotkań z nowymi klientami. Widzimy też, że coraz więcej klientów inwestycyjnych, którzy wstrzymywali się z decyzjami, wraca na rynek, negocjuje cenę i po otrzymaniu finalnej propozycji rabatu decyduje się na podpisanie umowy – zauważa Katarzyna Tworska, dyrektor zarządzająca redNet 24, firmy specjalizującej się w sprzedaży mieszkań deweloperskich.
Źródło: tabelaofert.pl i redNet 24.