komentarze, opinie, gospodarka

Rośnie konkurencja na rynku centrów handlowych

magdalena_sadal_cwRośnie konkurencja i rywalizacja o najemców wśród centrów handlowych.Trend ten będzie dominował również w 2016 r – uważa Magdalena Sadal, Starszy konsultant, Dział Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield.

Podkreśla, że najbardziej widocznym tegorocznym trendem są inwestycje w poprawę jakości powierzchni handlowej. W centrach handlowych wyraźnie zwiększa się udział powierzchni przebudowywanej i dobudowywanej do starszych obiektów. Łącznie w bieżącym roku przeprowadzono rozbudowę 15 centrów o łącznej powierzchni ponad 150 tys. mkw.

W 2016 r. również czekają nas rozbudowy i przebudowy, choć już na mniejszą skalę. Będą one stanowić 10-15% podaży nowej powierzchni handlowej, łącznie szacowanej na 500 tys. mkw.  Do największych planowanych prac tego typu należy powiększenie centrum handlowego Janki o 22 tys. mkw. i Centrum Krakowska 61 o ok. 20 tys. mkw. oraz Galerii Bałtyckiej w Gdańsku o 16 tys. mkw. Duża rozbudowa i modernizacja planowana jest również w warszawskim Forcie Wola (do 55 tys. mkw. powierzchni). Zakończenie tej inwestycji jest planowane na 2019 r.

Wg ekspert aby przyciągnąć klienta do centrum handlowego obiekty  muszą wciąż zmieniać i uatrakcyjniać swoją ofertę oraz podnosić jakość powierzchni zgodnie z najnowszymi trendami rynkowymi i rozwojem technologii.

W tym roku oddano do użytku 23 nowe centra handlowe, które w dniu otwarcia były skomercjalizowane średnio w ok. 90%. W pełni wynajęte zostały Supersam w Katowicach i rozbudowana część Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze.

W kolejnych 12 miesiącach zakończą się 4 przebudowy, a do użytku zostanie oddanych 16 nowych centrów handlowych. Do najbardziej spektakularnych otwarć 2016 r. należą Posnania (99 tys. mkw.), Metropolia (34 tys. mkw.), Fabryka Wołomin i Glogovia (oba obiekty o powierzchni 25 tys. mkw.).