Przewóz towarów pomiędzy centrami gospodarczymi Europy, Azji i obu Ameryk oparty jest na transporcie kontenerowym w morsko-lądowych łańcuchach dostaw. Coraz większe znaczenie na europejskiej mapie transportowej zyskują polskie porty, a nasz kraj stał się bramą do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Naturalnym jest więc rozwój usług logistycznych w ich sąsiedztwie.
Korzystne miejsce Polski na mapie sprawia, że nasz kraj stał się naturalnym zapleczem kontenerowym dla naszych sąsiadów, szczególnie, że trzech z siedmiu nie posiada dostępu do morza. Ponadto, inwestycje infrastrukturalne sprawiają, że na przestrzeni ostatnich 10 lat skrócił się czas dojazdu z południa na północ Polski, a to nie koniec.
Kolejne inwestycje drogowe, które prowadzi GDDKiA, zapewni połączenie Gdyni czy Gdańska z siecią dróg krajowych. Prace na A1 zakończą się w 2023 roku a ponad 564 km autostrady połączy Trójmiasto z granicą czeską. Ze Słowacją i Ukrainą połączy je z kolei Via Carpatia, czyli S19. Te atuty wzmacniają konkurencyjność polskich terminali kontenerowych na europejskiej mapie logistycznej, co potwierdzają dane DCT podsumowujące I kwartał w polskich portach.
Polska bramą do krajów Europy Środkowo-Wschodniej
Port Gdańsk zamknął I kwartał awansem na pierwsze miejsce w rankingu kontenerowym na Bałtyku. Utrzymuje się także na podium wśród wszystkich portów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku w porcie gdańskim przeładowano łącznie 13,3 mln ton.
W I kwartale 2021 roku DCT Gdańsk Głębokowodny Terminal Kontenerowy znajdujący się na terenie Portu Gdańskiego przeładował ponad 515 tysięcy TEU (kontenerów 20-stopowych), rosyjski port Sankt Petersburg prawie 500 tys. TEU, a Port Gdynia – niemal 240 tys. TEU.
– DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy w Polsce i jedyny obiekt na Morzu Bałtyckim zdolny do obsługi największych na świecie statków pływających (ULCV), które kursują między Azją i Europą – mówi Cameron Thorpe, CEO DCT Gdańsk. Jak dodaje, dostawy bezpośrednio do lub z DCT Gdańsk zapewniają najmniejsze koszty, największą wydajność i najniższy ślad węglowy dla międzykontynentalnych towarów przewożonych w kontenerach.
– W rezultacie Gdańsk stał się głównym miejscem rozładunku i przeładunku, włączając terminal do procesu łańcucha dostaw w regionie Europy Środkowej. Dalsza integracja logistyczna na terenie portu staje się zatem kluczowa, aby wykorzystać tę szansę. Wydajne i odporne sieci logistyczne mają zasadnicze znaczenie dla sprawnego funkcjonowania dzisiejszej globalnej gospodarki działającej w trybie 24/7, zwłaszcza w czasach nagłych wstrząsów w łańcuchu dostaw, takich jak niedawne lockdowny – podkreśla Cameron Thorpe, CEO DCT Gdańsk.
Rozwój portów to rozwój rynku magazynowego
– Rozbudowa portów oraz ciągły rozwój handlu elektronicznego sprawiają, że Pomorze zyskuje na znaczeniu na logistyczno-magazynowej mapie Polski – mówi Klaudia Dąbroś, Consultant, JLL.
W ocenie ekspertki JLL, prężnie rozwijająca się gospodarka, nowoczesna infrastruktura biznesowa, a także korzystna nadmorska lokalizacja coraz silniej przyciągają czołowych deweloperów magazynowych, chętnych by wykorzystać potencjał tego regionu. Najlepszym dowodem na to jest rozwijane pod szyldem GLP Pomorskie Centrum Logistyczne. Cały obiekt to ponad 150 tys. mkw. powierzchni magazynowej, produkcyjnej i biurowej. Znajduje się on tuż obok Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego DCT w Gdańsku. To centrum intermodalne odgrywa dużą rolę w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, a w praktyce łączy Polskę z całym światem i umożliwia klientom optymalizację kosztów procesów logistycznych.
– Pomorskie Centrum Logistyczne to flagowa inwestycja GLP w Polsce. Wciąż mamy tu miejsce na rozbudowę o kolejne obiekty spełniające najwyższe standardy funkcjonalne i ekologiczne. Planujemy budowę budynku nr 5 o powierzchni 39 tys. mkw., który dostępny będzie od 4 kwartału 2021 – mówi Magdalena Górska-Wojtas, Business Development Manager, GLP Poland.
Pomorskie Centrum Logistyczne ma docelowo osiągnąć łączną powierzchnię 500 tys. mkw.
Nowe rozwiązania w łańcuchu dostaw
Lokalizacja w Gdańsku pozwala firmom logistycznym na oferowanie i tworzenie nowych rozwiązań w łańcuchach dostaw swoich klientów. To w ocenie przedstawicieli branży znalazło również uznanie wśród firm, które ze względu na Brexit szukają operatorów logistycznych na kontynencie.
– Dzięki oddziałowi w Gdańsku, nasi Klienci zdołali w tych trudnych czasach utrzymać i zabezpieczyć ciągłość dostaw przy utrzymaniu wysokiej jakości i przy optymalnych kosztach – mówi Agnieszka Moździerz, Branch Manager, DSV Solutions, Oddział Gdańsk. DSV Solutions projektuje i dostarcza rozwiązania logistyczne szyte na miarę, włączając w to szeroki zakres usług dodanych, jak np. obsługa portowa i obsługa celna, zarządzanie łańcuchem dostaw i stokiem, produkcja, co-packing, przeładunki niestandardowe, ważenie i wiele innych. – Bliskość portu była jednym z elementów wyboru lokalizacji na terenie parku GLP, w której posiadamy już dwa magazyny – dodaje Agnieszka Moździerz z DSV Solutions.
– Im więcej magazynów, baz samochodów ciężarowych, biur agencyjnych, dróg, torów kolejowych i obiektów powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie DCT Gdańsk, tym większa jest wartość dodana dla klientów, ponieważ proces logistyczny staje się bardziej spójny i efektywny. Tworzy to miejsca pracy, wspiera inwestycje i ostatecznie dostarcza wartości końcowemu użytkownikowi – konsumentowi – podkreśla Cameron Thorpe, CEO DCT Gdańsk.
– Posiadanie zaplecza magazynowego w pobliżu terminali kontenerowych może znacznie wpłynąć na obniżenie kosztów transportu towarów. Takie rozwiązanie przyspiesza proces dotarcia produktu na rynek i obniża ryzyko jego uszkodzenia – zaznacza Klaudia Dąbroś, Consultant, JLL.
Jak wskazują eksperci, już dziś Polska jest naturalnym zapleczem kontenerowym dla naszych sąsiadów. Coraz większa zdolność przeładunkowa portów oraz nowe okołoportowe inwestycje magazynowe mogą stać się jednak ważnym czynnikiem dalszego rozwoju rynku logistycznego w naszym kraju.
Zauważalny wzrost znaczenia polskich portów na europejskiej mapie transportowej to w perspektywie najbliższych lat także duża szansa nie tylko dla Polski, ale i całej Europy Środkowej.
mat.pras.