Polski rynek nieruchomości rozwija się w dużym tempie, co można zauważyć choćby w segmencie biurowym. Wiele korporacji i dużych sieci przygotowujących się do ekspansji, poszukuje biur na wynajem w wysokim standardzie.
Szklane wieżowce z powierzchniami biurowymi zalewają miasta
Chociaż mogłoby się wydawać, że działek pod budowę nowych inwestycji ubywa w zastraszającym tempie, to jednak w dalszym ciągu obserwujemy pojawianie się nowych biurowych projektów. Wiele kompleksów biurowych powstaje na obrzeżach miast – sytuacja ta dotyczy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miejskich aglomeracji.
Niemniej jednak, zwłaszcza w przypadku dużych miasta, można zaobserwować pewną tendencję. Najbardziej prestiżowe, wyróżniające się zarówno konstrukcją zewnętrzną jak i wewnętrznym wyposażeniem biurowce zlokalizowane są najczęściej w ścisłym centrum. Dużym uznaniem cieszą się także lokalizacje w prestiżowych dzielnicach, stanowiących często kolebki biznesowe.
Powierzchnie biurowe- co jest ważne dla najemcy?
Na jakie cechy biurowców najemcy najczęściej zwracają uwagę? Co jest dla nich istotne przy wyborze lokalizacji?
Lokalizacja, o której wcześniej pisaliśmy, ma często kluczowe znaczenie. Wielu firmom zależy na szybkim dostępie do autostrady, inne chcą być zlokalizowane w ścisłym centrum. Wiele zależy od rodzaju działalności przedsiębiorstwa.
Sam budynek biurowy powinien jednak spełniać szereg wymagań, a te z roku na rok się zmieniają. Najemcy stają się coraz bardziej wymagający, a właściciele budynków biurowych oraz firmy odpowiadające za proces ich komercjalizacji, starają się te wymagania spełniać.
Coraz bardziej istotna staje się kwestia innowacyjności. Dla najemców ważne jest, aby biurowiec kojarzył się z prestiżem i nowoczesnością. Istotne jest użycie nowoczesnych technologii IT. Tzw. „smart office” to budynki, które dzięki nowoczesnych rozwiązaniom technologicznym ułatwiają pracę wyposażone są często w elektroniczny dostęp do biura, elektroniczne drzwi otwierane za pomocą kart dostępu itp. Bardziej prestiżowe biurowce oferują aplikacje mobilne, dzięki którym pracownicy mają możliwość łączenia się np. z drukarką za pomocą smartfona. To proste i niezwykle przydatne rozwiązania, które ułatwiają pracę i poprawiają wydajność pracowników a także ich poczucie komfortu.
Ekologia to kolejna z zalet, która przyciąga najemców do biurowca. Zastosowanie ekologicznych i energooszczędnych rozwiązań jest nie tylko modne i rzucające dobre światło na wizerunek firmy, ale również opłacalne. Dzięki zmniejszeniu zużycia materiałów biurowych, czasu używania sztucznego oświetlenia itp. można w sposób znaczący zmniejszyć miesięczne koszty utrzymania biura. Atrium Garden to warszawski biurowiec, który jest doskonałym przykładem zastosowania ekologii . Biurowiec ten otrzymał certyfikat Green Building, który wydawany jest przez Komisję Europejską.
Certyfikat ten jest nie tylko prestiżowym wyróżnieniem, ale również dowodem potwierdzającym, że certyfikowany biurowiec zużywa o jedną czwartą mniej energii, niż przewidują krajowe normy. Atrium Garden to biurowiec klasy A, który odznacza się najwyższą klasą energooszczędności. W standardzie budynku znajduje się m.in. kontrola dostępu, klimatyzacja, czujniki dymu, a nawet podnoszone podłogi. Standardowo biurowiec oferuje także system BMS (ang. Building Managment System), czyli system zarządzania budynkiem. Dzięki niemu zintegrowane są wszystkie instalacje, jakie znajdują się w budynku. Zadaniem systemu BMS jest kontrola paramentów pracy urządzeń a także zawiadamianie o wszelkich problemach technicznych oraz awariach.
Kluczowe znaczenie ma także kwestia parkingu – najemcy sprawdzają, czy dany biurowiec oferuje miejsca parkingowe. Duże znaczenie ma bowiem, czy zarząd firmy jak i pracownicy, a często także kontrahenci i klienci, mogli swobodnie zaparkować w pobliżu biura. W ścisłym centrum biurowce oferują zazwyczaj podziemne parkingi, jednak należy się liczyć z ograniczoną liczbą miejsc postojowych, które można wynająć. Wbrew pozorom jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ firmy – aby utrzymać przy sobie dobrych pracowników – muszą zapewnić im zarówno dogodne warunki pracy w biurze, jak i łatwy dojazd do miejsca pracy. Brak możliwości zaparkowania w budynku, zwłaszcza w ścisłym centrum dużego miasta, mógłby okazać się bardzo kłopotliwy i zwyczajnie odstraszyć pracowników, którzy z łatwością znajdą zatrudnienie w innym dużym przedsiębiorstwie.
Obecność stref relaksu i pokoi socjalnych to także coraz częstsza rzecz, na jaką duże przedsiębiorstwa zwracają uwagę. Rynkowym graczom zależy na utrzymaniu wysokiego poziomu oraz prestiżu, zatem zapewnienie pracownikom tego typu pomieszczeń wpisuje się w standard.
Dla najemców istotne są ponadto takie kwestie, jak wyposażenie w klimatyzację, obecność recepcji, wind, oraz ochrony wraz z monitoringiem.
Inwestycje w biurowce, o których mówi się głośno
Polski rynek staje się coraz bogatszy w prestiżowe inwestycje biurowe. Przybywa ich z roku na rok, a każda kolejna stara się wyróżnić spośród innych. Poniżej prezentujemy kilka biurowych inwestycji, które naszym zdaniem zasługują na uwagę.
Budynek biurowy SQ Business Center, Wrocław
SQ Business Center jest nowoczesnym budynkiem biurowym klasy A. Budynek powstał we Wrocławiu, zachwycając swoją futurystyczną formą. SQ Business Center odznacza się wysokim standardem wykończenia i także innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. Na uwagę zasługuje przestronny zielony taras o powierzchni 80 metrów kw. To przestrzeń, która sprzyja biznesowi, obecność tarasu daje pracownikom możliwość zacieśnienia więzów pracowniczych podczas swobodnych rozmów a także zrelaksowania się. Istotna jest także bardzo atrakcyjna lokalizacja biurowca – znajduje się on przy ulicy Legnickiej, dzięki czemu najemcy mają zapewniony łatwy dostęp zarówno do centrum miasta, jak i lotniska.
Inwestycja powstała pod szyldem firmy budowlanej ANTCZAK, obecnej na rynku od 1981 roku.
Kompleks biurowy Proximo, Warszawa
Na nowoczesny kompleks biurowy składają się dwa budynki – Proximo I oraz Proximo II. Wyrósł on na obrzeżach Centralnego Obszaru Biznesu. Oba budynki biurowe wybudowano w standardzie klasy A.
Budynek Proximo I usytuowany jest na warszawskiej Woli przy ulicy Prostej. Drugi budynek, Proximo II, mieści się przy ulicy Przyokopowej.
Biurowce Proximo oferują łącznie 46 335 metrów kw. powierzchni biurowej oraz 2650 metrów kw. powierzchni handlowo-usługowej. Kompleks posiada 641 miejsc parkingowych w garażu podziemnym. Modernistyczny wygląd kompleks zawdzięcza współpracy dwóch pracowni – brytyjskiej Rolfe Judd oraz włoskiej Pininfarina. Kompleks powstał w duchu zróżnicowanego budownictwa. Biura wyposażone są w system BMS (system centralnego sterowania budynkiem, w którym pisaliśmy wyżej), istnieje też możliwość regulacji temperatury w pomieszczeniach biurowych. W budynkach znajdują się ponadto szybkobieżne windy, system kontroli bezpieczeństwa, a nawet generator prądotwórczy.
Przestrzeń biurową można zaaranżować zarówno w formule open space, jak i gabinetowej, dzięki siatce planistycznej. Inwestorem jest firma specjalizująca się w prowadzeniu inwestycji na rynku nieruchomości, Hines.
Kompleks Biurowy Proximo uzyskał certyfikat BREEAM na poziomie VERY GOOD, co daje najemcom gwarancję wysokiej jakości, niższych kosztów eksploatacji oraz możliwości komfortowej pracy.
Budynek biurowy Face2Face Business Campus, Katowice
Katowicki biurowiec powstaje przy ulicy Chorzowskiej. Na inwestycję składa się trzynastopiętrowy budynek. Powierzchnia biurowa będzie wynosić ponad 46 tysięcy metrów kw. Budynek zaprojektowany został przez architektów z pracowni grupa 5 architekci. Inwestorej jest firma Echo Investment.
W pierwszym etapie inwestycji do użytku ma zostać oddane ponad 20,5 tys. metrów kw. powierzchni najmu, natomiast w drugim etapie – około 26 tys. metrów kw.
Face2Face Business Campus uzyskał certyfikat BREEAM na poziomie EXCELLENT.
Zakończenie budowy tego nowoczesnego biurowca zaplanowano na 2020 rok.
Magdalena Paluch
Redaktor Naczelna