W 2015 roku rynek centrów handlowych w Polsce powiększył się o 650 tys. mkw. – tak wynika z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield „Property Times”. Otwarto 23 nowe obiekty handlowe, a 27% podaży stanowiły rozbudowy istniejących obiektów .
W ubiegłym roku otwarto 23 nowe obiekty handlowo-usługowe i rozbudowano 15 istniejących obiektów. Więcej powierzchni weszło na rynek w drugiej połowie roku. Największe nowe obiekty otwarte w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. m kw.), Sukcesja w Łodzi (46 tys. m kw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. m kw.), czy Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. m kw.). Mniejsze obiekty otwarto m.in. w Jeleniej Górze (Nowy Rynek, 24 tys. m kw.) czy w Starogardzie Gdańskim (Galeria Neptun, 25 tys. m kw.). W Warszawie przybyło 57 000 m kw. dzięki zakończeniu budowy trzech projektów: MODO (16 000 m kw.), Ferio Wawer (12 300 m kw.) i Plac Vogla (5 160 m kw) oraz rozbudowie CH Wola Park (17 500 m kw.) i Factory Ursus (6 000 mkw.). Nowe obiekty ukończone w ubiegłym roku to pierwsze centra handlowe otwarte w stolicy od 2013 roku.
Średnie stopy pustostanów dla ośmiu największych miast w Polsce utrzymują się na stabilnym poziomie ok. 2,9%, a dla miast regionalnych ok. 4%. Wskaźnik ten jest wyższy w mniej popularnych galeriach handlowych położonych zwykle przy dużych hipermarketach, a także w miejscach, które otwarte są od niedawna i ich proces najmu jeszcze się nie zakończył. Bardzo dobrymi wynikami pod względem stopnia wynajęcia mogą cieszyć się takie miasta jak Warszawa, Wrocław i Lublin (ok. 1,5%), natomiast najwyższe wskaźniki odnotowaliśmy w Bydgoszczy, Radomiu i Toruniu (odp. 6,0%, 5,7% i 5,2%).
W 2015 roku czynsze w najlepszych obiektach handlowych w Warszawie utrzymywały się na wysokim poziomie 120-140 euro za m kw. za miesiąc dla małych butików. W pozostałych warszawskich obiektach handlowych czynsze mieszczą się w przedziale 80-100 euro za m kw. W innych aglomeracjach czynsze wynoszą 35-45 euro za m kw. za miesiąc, a w średnich i małych miastach 20-25 euro za m kw. za miesiąc.
– Wraz ze wzrostem powierzchni zachodzą zmiany jakościowe na rynku handlowym. Optymalizacje już istniejących sieci handlowych, wchodzenie na polski rynek nowych marek, rosnące powierzchnie szeroko rozumianej rozrywki w centrach handlowych oraz inwestycje w modernizację powierzchni handlowej to najbardziej widoczne trendy. Prowadzą one do wzrostu konkurencyjności obiektów na coraz bardziej wymagającym rynku, ale także podnoszą ich wartość, co czyni je bardziej atrakcyjnymi na rynku transakcji inwestycyjnych – mówi Magdalena Sadal, Starszy konsultant w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych Cushman & Wakefield.
E-commerce
Szacuje się, że w 2016 roku wartość rynku e-handlu w Polsce wzrośnie o 15% względem ubiegłego roku i wyniesie ok. 38 mld złotych. Jest to najszybciej rozwijający się sektor polskiej gospodarki.
Prognozy na lata 2016 – 2017 dla rynku powierzchni handlowych
Obecnie w budowie znajduje się ok. 700 000 m kw. powierzchni handlowej, której otwarcie planowane jest do końca 2017 roku. 450 000 m kw. ma zostać oddane do użytku już w 2016 roku. 55% z tej powierzchni powstaje w największych aglomeracjach, a 40% w miastach poniżej 100 000 m kw. Pozostałe 5% w mniejszych miastach regionalnych. Największymi centrami handlowymi w budowie, które otworzą się w tym roku, są Posnania w Poznaniu (99 000 m kw.) i Galeria Metropolia w Gdańsku (34 000 m kw.).