Duże nasycenie, dojrzałość i silna konkurencja – to cechy wrocławskiego rynku centrów handlowych. Całkowity zasób wynosi blisko 610 000 mkw. powierzchni najmu w ramach 18 centrów handlowych, co daje nasycenie na poziomie 772 mkw. na tysiąc mieszkańców.
W stolicy Dolnego Śląska jedno centrum handlowe obsługuje średnio 43,9 tys. osób, a na metr kwadratowy powierzchni przypada średnio 44 300 PLN rocznie. Siła nabywcza mieszkańców Wrocławia jest o 33% wyższa od średniej krajowej–wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe we Wrocławiu I poł. 2015 r.”
Największą nieruchomością komercyjną – handlową w aglomeracji wrocławskiej jest Magnolia Park o powierzchni 98 700 mkw., jednak już w końcu br. na prowadzenie wysunie się Park Handlowy Bielany, który po rozbudowie oferować będzie łącznie ponad 131 000 mkw.
We Wrocławiu funkcjonują różne formaty obiektów handlowych: 82% stanowią tradycyjne centra handlowe, 16% parki handlowe i 2% centra wyprzedażowe.W centrach handlowych we Wrocławiu działa ok. 1 380 sklepów, w tym ok. 200 w Magnolia Park i ok. 180 w Pasażu Grunwaldzkim. Największą grupę najemców stanowią sklepy z sektora mody (30%) oraz usług (13%). Dobrze reprezentowane są także sektory: gastronomia (10%) obuwie, odzież i art. skórzane (8%), oraz zdrowie i uroda (8%).
Współczynnik pustostanów we Wrocławiu plasuje się na poziomie 2,9%. Eksperci Colliers podkreślają, że z uwagi na fakt, iż obecnie w mieście komercjalizowana jest powierzchnia w dwóch budowanych obiektach handlowych (Park Handlowy Bielany i Wroclavia) pustostany mogą wzrastać, szczególnie w starszych obiektach handlowych. Popyt pozostaje jednak na zadowalającym poziomie w kontekście wzrostu siły nabywczej mieszkańców i perspektyw rozwoju miasta.
Najwyższe czynsze osiągane obecnie za powierzchnie w centrach handlowych we Wrocławiu wynoszą 43-45 EUR/mkw./miesiąc (lokal 100 mkw. na potrzeby mody).