komentarze, opinie, gospodarka

Rynek centrów wyprzedażowych w Polsce wg CBRE

Magdalena Frątczak_CBRERynek tradycyjnych centrów handlowych w Polsce jest coraz bardziej nasycony, co powoduje, że inwestorzy poszukują innych, alternatywnych formatów handlowych. CBRE prezentuje raport „Wyprzedażowe centra handlowe – kolejny etap rozwoju rynku”,

Podstawowym parametrem centrum wyprzedażowego, odróżniającym ten projekt od innych konceptów, jest oferta produktów o cenach minimum 30% niższych niż w regularnych sklepach. Wyprzedażowe centra handlowe, mają zazwyczaj  powierzchnię od 12.000 do 25.000 mkw., Zlokalizowane są najczęściej na gęsto zludnionych obrzeżach aglomeracji,

 

Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych, CBRE komentuje:

 

–  Pierwszy projekt typu „outlet” został otwarty w 2002 r. i było to naturalną konsekwencją dojrzewania rynku i rosnącej świadomości konsumentów. Wyprzedażowe centra handlowe stały się po prostu niezbędne – nie tylko dywersyfikują rynek i poszerzają ofertę handlową dla klientów, ale również pozwalają upłynnić działalność wielu markom zapewniając dodatkowy kanał sprzedaży.

 

Główną branżą najemców obecnych w centrach wyprzedażowych jest sektor modowy, stanowiący aż połowę wszystkich marek. Wśród najemców dużą grupę stanowią także branże sportowe oraz obuwnicze. Wśród najmniej licznie reprezentowanych sektorów są usługi – zaledwie 1% wszystkich najemców. Dla konceptów wyprzedażowych charakterystyczny jest również brak części restauracyjnej tzw. food court.