Sektor powierzchni magazynowo – logistycznych w Polsce utrzymał w 2021 roku wysokie tempo rozwoju. Efektem były m.in. rekordowe ilości nowej powierzchni dostarczonej na rynek, rekordowa liczba metrów kwadratowych w budowie, a także rekordowy popyt. Podsumowując miniony rok, eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland zwracają uwagę na wpływ e-handlu na kondycję całego sektora, zwiększenie zainteresowania logistyków, deweloperów i inwestorów kwestiami ekologii. Zwracają także uwagę na wąskie gardła, czyli, w tym przypadku, na rosnące koszty budowy, mniejszą dostępność materiałów i gruntów, a także coraz trudniejszy dostęp do wykwalifikowanych pracowników.
Spis treści:
Przybywa nieruchomości komercyjnych w sektorze magazynowym
Będzie jeszcze więcej nieruchomości inwestycyjnych
Dziś jak na dłoni widać, w jak dużym stopniu o sukcesie biznesowym wielu firm decyduje sprawnie zorganizowana logistyka i odpowiednie zaplecze magazynowe. Dotyczy to firm o różnej skali działalności, i operujących w przeróżnych branżach. Sektor nieruchomości logistycznych i magazynowych kolejny raz notuje rekordowe wzrosty, idąc ręka w rękę z trendem będącego na fali wzrostu e-commerce
mówi Igor Roguski, szef Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych z BNP Paribas Real Estate Poland.
Przybywa nieruchomości komercyjnych w sektorze magazynowym
Ten rok będzie bardzo dobry również dla mniejszych, wschodzących rynków. Region skoncentrowany wokół Bydgoszczy i Torunia, gdzie buduje się dziś ponad 230 tys. m kw. magazynów, niebawem powiększy swoje zasoby o 56 proc. Doskonałego wyniku można się też spodziewać na północnym-zachodzie kraju, gdzie w okolicach Szczecina powstaje dziś 385 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni, która już niedługo powiększy istniejący wolumen o ponad 40 proc.
mówi Małgorzata Fibakiewicz, współautorka raportu, Head of Business Intelligence Consultancy Hub, BNP Paribas Real Estate Poland.
Magazyny napędzają e-handel i logistyka. Na dobre weszliśmy w erę szybkich dostaw realizowanych w ciągu 48 lub nawet w 24 godzin. Pożądane przez klientów skracanie czasu oczekiwania na swoje internetowe zakupy przełoży się na nowe centra dystrybucyjne, które wyrastają zarówno na obrzeżach, jak i w granicach miast
mówi Robert Pawłowski, zastępca dyrektora z Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, BNP Paribas Real Estate Poland.
Źródło: BNP Paribas Real Estate Poland.