rynek nieruchomości komercyjnych na sprzedaż

Słoneczne mieszkanie sprzeda się szybciej

Najtrudniej sprzedać mieszkanie, którego okna wychodzą jedynie na północ. Mniejsze nasłonecznienie w przypadku takich nieruchomości jest powszechnie uznawane za wadę. Potencjalni nabywcy wolą ponadto, aby słońce witało ich rano, a nie po powrocie z pracy. Większość użytkowników Facebook’a, którzy wzięli udział w badaniu, woli, aby w ich pokoju dziennym słonecznie było rano. W badaniu wzięło udział prawie 63 tys. osób, z czego 37,4 tys. wybrała poranek (60 proc. badanych), a 25,4 tys. postawiło na wieczór. Preferencje te mają spory wpływ na wybór mieszkania przez potencjalnych nabywców  Zawężając obszar analizy do 15 największych miast i biorąc pod uwagę jedynie lokale z oknami wychodzącymi na jedną stronę świata, okazałoby się, że najłatwiej znaleźć nabywcę na mieszkanie zorientowane na wschód. Na sprzedaż takiej nieruchomości w ostatnich 12 miesiącach potrzeba było przeciętnie 97 dni. Dla porównania, w przypadku lokali z oknami na zachód było to prawie 117 dni, a więc niespełna trzy tygodnie dłużej. Kierunek świata ma też znaczenie dla wartości nieruchomości i wyniku negocjacji. Mieszkania z oknami wychodzącymi na wschód osiągnęły przeciętną cenę na poziomie 205,9 tys. zł. To o 12,5 tys. zł więcej niż w przypadku lokali z oknami na zachód. Natomiast średnia obniżka ceny osiągnięta w wyniku negocjacji wyniosła odpowiednio 4,2 proc. dla mieszkań zorientowanych na wschód i 5 proc. w przypadku tych z oknami na zachód. W najgorszej sytuacji są właściciele mieszkań, których okna są skierowane na północ. Są to nieruchomości najmniej słoneczne, co jest uznawane przez nabywców za wadę. Biorąc pod uwagę bardziej obiektywne aspekty należy zauważyć, że mieszkanie z oknami wychodzącymi na północ może być droższe w utrzymaniu (mniej promieni słonecznych trafia do mieszkania, co wymaga większych nakładów na ogrzewanie). Z drugiej strony latem, podczas największych upałów, w lokalu takim temperatura powinna być niższa. Nie zmienia to jednak faktu, że mieszkania z oknami wychodzącymi na północ stanowiły jedynie 7,1 proc. transakcji zawartych w ostatnich 12 miesiącach w badanym segmencie rynku. Te zwrócone w pozostałych kierunkach cieszyły się przeważnie przynajmniej czterokrotnie większym powodzeniem w oczach nabywców, osiągając udział w rynku na poziomie od 29,3 proc. (zachód) do 32,1 proc. (południe). Pokłosiem mniejszego popytu na lokale gorzej nasłonecznione jest trudność z ich sprzedażą. Od ogłoszenia chęci sprzedaży lokalu, do podpisania ostatecznej umowy mijało w tym wypadku 155 dni. To o 19 dni dłużej niż w przypadku mieszkań z oknami skierowanymi na południe i aż 57,5 dni dłużej niż w przypadku lokali z oknami zwróconymi na wschód.


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora