Wyniki raportu przygotowanego przez Politykę Insight wskazują na konieczność edukowania przedsiębiorstw na temat modeli i rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego oraz promowania dobrych praktyk. Konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego, istniejący od 2017 roku, stanowi platformę dla wzajemnej inspiracji. Już 8 stycznia startuje siódma edycja konkursu, do którego zgłaszać mogą się przedsiębiorstwa, start-upy oraz studenci.
Gospodarka obiegu zamkniętego zastępuje tradycyjny model „wyprodukuj, użyj, wyrzuć”. Ta zmiana ma kluczowe znaczenie dla firm, które dążą do zmniejszenia negatywnego wpływu na planetę i jednocześnie muszą szybko dostosować się do nowych regulacji prawnych. Dlatego tak istotne jest propagowanie koncepcji gospodarki cyrkularnej, gdzie zasoby krążą w zamkniętym obiegu, służąc do produkcji nowych artykułów.
„Wdrażając rozwiązania cyrkularne firmy optymalizują swoją działalność na każdym etapie łańcucha wartości – od projektowania produktów, przez produkcję, dystrybucję i sprzedaż, po odpowiedzialne działania na końcu cyklu. Aby rozwiązania tego rodzaju stały się powszechne, istotna jest edukacja biznesu oraz wymiana doświadczeń między firmami. Dlatego uważamy, organizowanie konkursu takiego jak Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego, który nagradza firmy za ich podejście do gospodarki obiegu zamkniętego i pozwala im na wzajemne inspirowanie się, ma znaczenie dla upowszechniania samej idei i korzyści biznesowych.” – przekonuje Aleksandra Surdykowska PR & Marketing Manager Stena Recycling.
Optymalne podejście do cyklu życia produktu obejmuje wykorzystanie modeli biznesowych na etapie projektowania, produkcji, użytkowania i końca jego życia. W tej wielowymiarowej perspektywie, możliwe jest zastosowanie różnych strategii, czasem równocześnie, dla efektywnego wykorzystania zasobów. jednym z przykładowych podejść jest re-use, czyli ponowne wykorzystanie zużytych części lub elementów produktu w celu przywrócenia funkcjonalności i zapewnienia jakości. Kolejnym, zmiana funkcjonalności poprzez naprawę, modyfikację wyglądu lub formy własności. Jeszcze innym podejściem jest zmiana odpadów w produkt uboczny i wykorzystanie ich w innym procesie lub łańcuchu wartości. Na koniec, istnieje możliwość pozyskiwania surowców z recyklingu lub materiałów odnawialnych, które mogą być przywrócone do cyklu technicznego lub biologicznego. W przypadku końca życia produktu, model ten pozwala na odzysk surowców lub części w taki sposób, aby mogły być ponownie wykorzystane w innym produkcie lub łańcuchu wartości.
„Wiele dużych firm wdraża rozwiązania cyrkularne w swojej działalności i zmienia produkty, na takie, które spełniają zrównoważone kryteria. Takie projekty doceniamy w naszym konkursie. Jednocześnie Jury Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego wyróżnia również firmy, które cały swój model biznesowy budują w oparciu o założenia gospodarki cyrkularnej. Start-upem nagrodzonym w poprzedniej, szóstej edycji jest projekt System DOT – kompleksowy pakiet dystrybucji środków czystości i kosmetyków w zamkniętym obiegu opakowań wielokrotnego użytku. W praktyce oznacza to ograniczenie odpadów do minimum, co prowadzi do zmniejszenia zużycia surowców wykorzystywanych do produkcji nowych pojemników. – powiedziała Aleksandra Surdykowska PR & Marketing Manager Stena Recycling.
Informacje dotyczące konkursu SCEA:
Do konkursu swoje praktyki można zgłaszać w czterech kategoriach:
1. Przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania GOZ.
Kategoria dla firm, które mogą podzielić się cyrkularnymi działaniami wprowadzonymi w firmie.
2. Przedsiębiorstwa promujące koncepcję gospodarki cyrkularnej.
Kategoria dedykowana przedsiębiorstwom, które organizowały wydarzenia, akcje lub kampanie promujące ideę gospodarki o obiegu zamkniętym
3. Start-upy, które promują lub wdrażają rozwiązania oparte na założeniach gospodarki obiegu zamkniętego.
4. Studenci
Kategoria skierowana do studentów, którzy mają pomysł na wdrożenie rozwiązań lub promocję GOZ.
W dotychczasowych sześciu edycjach konkursu, napłynęło łącznie 255 zgłoszeń, z których jury wyłoniło 12 Liderów GOZ i wyróżniło 15 projektów. W gronie laureatów znalazły się takie firmy jak Jeronimo Martins, Ikea, Orange Polska czy NIJHUIS INDUSTRIES. Wśród start-upów, w roli liderów GOZ, znaleźli się m.in. woshwosh, EcoBean, north.pl i studio 102.
Autorką jest Aleksandra Surdykowska PR & Marketing Manager Stena Recycling.